VIDEO: Arrinera Hussarya GT kereta supercar Poland dengan latar belakang sejarah dari United Kingdom

Kita tahu banyak pengeluar kenderaan supercar datang dari negara Eropah seperti Jerman, Itali dan United Kingdom. Namun masih ada lagi yang lain seperti Koenigsegg dari Sweden dan Bugatti dari Perancis. Tidak ketinggalan, Poland juga mempunyai pengeluar kenderaan eksotik sendiri iaitu Arrinera.

Kenderaan keluaran syarikat ini digelar Hussarya GT, padat dengan prestasi seperti kereta lumba, bermula dengan casis yang dibina menggunakan kerangka spaceframe cukup kuat untuk menanggung kuasa yang datang daripada enjin GM V8 7 liter N/A berkuasa 505 hp dan 652 Nm tork.

Kulit luar badannya pula menggunakan bahan komposit, kebanyakannya adalah gentian karbon dan kevlar, lengkap bersama ciri aerodinamik yang dapat memastikan kereta ini kurang rintangan angin dan mempunyai daya tolakan ke bawah yang mencukupi. Bagi memudahkan pemilik yang kerap menggunakannya di litar, keseluruhan bahagian hadapan dan belakang boleh ditanggalkan dengan mudah.

Pada masa ini, model tersebut dijual hanya untuk kegunaan litar pada harga USD229,000 (RM1.02 juta), tetapi dalam kenyataan yang dikeluarkan di laman webnya, model produksi untuk kegunaan jalan biasa juga akan dilancarkan pada tahun hadapan.

Dalam video di atas, pengurus pemasaran Arrinera menerangkan bagaimana sejarah pengasas syarikat ini mempengaruhi pembangunan Hussarya GT. Jika anda tertanya bagaimana bunyi dan prestasi kenderaan ini, lihat pula video di bawah, di mana kenderaan tersebut dibawa ke Goodwood Festival Of Speed.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required