Toyota Innova – enjin diesel dipertimbang untuk M’sia

toyota-innova-2-0e-15

Sewaktu sidang media sempena dengan pelancaran Toyota Innova serba baharu sebentar tadi, UMW Toyota turut diajukan pertanyaan adakah Malaysia bakal menerima varian berenjin diesel pada masa akan datang. Buat masa ini, Innova hanya ditawarkan dengan enjin petrol enjin petrol 1TR-FE 2.0 liter Dual VVT-i empat-silinder.

Menurut pengarah pemasaran UMW Toyota Justin Kwan, enjin diesel kini sedang dipertimbangkan bagi model Innova, namun masanya masih belum ditetapkan. Malah Innova di Indonesia juga turut memiliki pilihan varian enjin 2.4 liter empat-silinder turbodiesel, sama seperti Hilux.

Ia mampu memberikan kuasa sehingga 149 PS pada 3,400 rpm dan tork 359 Nm antara 1,200 hingga 2,600 rpm, serta dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan atau manual lima-kelajuan, pacuan roda belakang. Ternyata kuasanya melebihi enjin petrol yang sekitar 139 PS pada 5,600 rpm dan tork 183 Nm pada 4,000 rpm.

Memandangkan negara kita juga dicadangkan untuk memperkenalkan B10 biodiesel, dan penggunaan diesel Euro 5 juga semakin meluas, maka varian Innova diesel pastinya antara alternatif dan ditunggu-tunggu bukan? Apa komen anda mengenainya, kongsikan bersama kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • B.Unggul on Dec 17, 2016 at 12:30 am

    Model diesel dan turbodiesel mungkin agak dinanti-nantikan. Baru feel ala-fortuner

    (Tapi harga jangan pergi jauh sangat no)

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required