Paris, Madrid, Mexico City bakal haramkan penggunaan kenderaan diesel menjelang tahun 2025

paris-car-free-day-sept-25-1

Kenderaan diesel tidak akan digunakan lagi di jalan raya di Paris, Madrid, Athens dan Mexico City menjelang tahun 2025, jika perancangan ini ditunaikan oleh datuk bandar sedia ada, laporan BBC. Komitmen yang dibuat di Mexico dalam satu mesyuarat dwi-tahunan antara ketua bandar, yang turut mengemukakan cadangan untuk menggunakan kenderaan alternatif dan mempromosikan aktiviti berjalan serta berbasikal.

Penggunaan bahan api diesel dalam kereta dan pengangkutan telah diteliti sejak beberapa tahun kebelakangan ini, atas faktor kebimbangan kesan asap-asap diesel serta kualiti udara yang kian tercemar. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut berkata, dianggarkan tiga juta kematian setiap tahun yang berpunca daripada pendedahan terhadap pencemaran udara.

Malahan enjin diesel juga telah dikesan menjadi penyumbang kepada masalah ini dengan dua kaedah iaitu menerusi penghasilan bahan zarah (atau particulate matter – PM) dan nitrogen oksida (NOx). Di mana PM yang halus yang boleh memasuki organ seperti paru-paru boleh menyebabkan penyakit kardiovaskular dan mendorong kematian.

Manakala NOx boleh menyebabkan kesukaran bernafas, waima bagi seseorang individu yang tidak mempunyai sejarah penyakit berkaitan pernafasan. Di mana nitrogen dioksida (NO2) juga boleh menyebabkan kesihatan seseorang terganggu, menyebabkan radang paru-paru (pencetus penyakit asma dan bronkitis) dan boleh meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. Kenderaan diesel merupakan penyumbang terbesar bagi tahap tertinggi NO2 di Eropah.

vw-jetta-tdi-us-spec

Mungkin kita sangkakan cuaca di Eropah sejuk dan udaranya bersih, tetapi Agensi Alam Sekitar Eropah (EEA) telah memberikan amaran bahawa pencemaran udara telah menyebabkan sekitar 467,000 kematian pramatang di benua tersebut setiap tahun.

Malah penduduk yang tinggal di kawasan bandar berhadapan dengan risiko yang lebih tinggi, sekitar 85% terdedah dengan bahan zarah (PM 2.5) pada tahap yang boleh membinasakan, menurut WHO. Partikel yang sangat halus ini (kurang daripada 0.0025 mm pada diameter) adalah terlalu kecil untuk dikesan oleh mata atau hidung, dan ia boleh menyebabkan penyakit jantung, asma dan kanser paru-paru.

“Ia bukan lagi rahsia di Mexico City, kita sedang berhadapan dengan dua masalah besar iaitu pencemaran udara dan trafik. Dengan memperluaskan pengangkutan alternatif sebagai pilihan termasuk sistem subway dan Bus Rapid Transport, malah kami juga akan melabur bagi insfastruktur berbasikal dan mahu mengurangkan kadar kesesakan di jalan raya,” ujar datuk bandar Mexico City Angel Mancera.

“Bandar kita sedang melaksanakan pelan perancangan besar-besaran termasuk akan mengharamkan penggunaan kenderaan yang boleh mencetuskan pencemaran dari jalan raya, membantu penduduk Paris dengan kehidupan yang lebih sihat. Impian kami mahukan ruang udara yang lebih bersih, termasuk mengikut jejak langkah bandar Tokyo yang telah melaksanakan perkara yang sama,” ikrar datuk bandar Paris Anne Hidalgo pula.

exhaust-smoke-a1

Bandar Perancis juga telah mengambil langkah yang sama dengan mengurangkan penggunaan kenderaan diesel, Kenderaan yang didaftar sebelum 1997 telah pun diharamkan daripada memasuki kawasan bandar, dengan larangan tersebut dipertingkatkan setiap tahun sehingga 2020. Sehari pada setiap bulan, laluan popular Champs-Élysées turut ditutup pada trafik, sementara jalan sepanjang 3 km berhadapan dengan bank di Seine juga hanya dibuka untuk pejalan kaki sahaja.

Langkah ini dilihat befektif. Malahan laporan BBC juga menyatakan bandar Barcelona turut melaksakan laluan berbasikal untuk orang ramai dan telah berjaya mengurangkan pelepasan CO2 lebih kurang 9,000 tan – yang setara dengan penggunaan lebih 34 juta km pemanduan kenderaan.

Malahan reputasi buruk diesel turut melibatkan pembuat kenderaan termasuk Volkswagen yang didapati menipu di dalam ujian bahan api tersebut yang terbongkar sejak beberapa tahun ini. Malahan jenama Eropah lain juga turut melabur dalam bahan api tersebut juga dilihat bakal menukar strategi mereka bagi mengatasi masalah yang dinyatakan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required