Dulu bantah, kini Big Blue Taxi sokong Uber, Grabcar

big-blue-taxi-01-850x579-bm

Di dalam perkembangan terbaharu, nampak gayanya individu yang sebelum ini lantang mengecam perkhidmatan Grabcar dan Uber telah berubah fikiran dan mengubah nada pandangannya. Memetik laporan Malay Mail Online, pemilik Big Blue Taxi Sevices, Datuk Shamsubahrin Ismail kini menyokong pula pelaksanaan dan pindaan undang-undang terhadap perkhidmatan Uber dan Grabcar.

Kenyataan ini dikeluarkan selepas tiga hari syarikat itu kerugian RM8,000 setelah dilarikan oleh seorang daripada pemandunya sendiri. Lelaki berusia dalam lingkungan 50an dan menghilangkan diri sejak itu, telah berkhidmat bersama Big Blue Taxi selama enam tahun. “Saya telah membantunya selama ini dan begini cara dia membalas budi,” ujar Shamsubahrin.

Beliau telah membuat laporan polis terhadap lelaki itu, dan akan mendakwa syarikat teksi di mana pemandu yang menghilangkan diri itu memperoleh permitnya, dan akan dibawa ke mahkamah. Kes berkenaan akan difailkan di bawah Seksyen 43 Akta Pengangkutan Awam Darat, yang menyatakan syarikat boleh dipertanggungjawabkan sekiranya pemandu teksi didapati bersalah di atas sebarang kelakuannya.

Shamsubahrin mendakwa ini kali pertama bagi mana-mana syarikat teksi akan dibawa ke mahkamah di bawah seksyen berkenaan. “Undang-undang sedia ada sudah mantap, tetapi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) perlu lebih cekap dan proaktif dalam menguatkuasakannya dalam memastikan pemandu yang tidak beretika agar tidak boleh berkerja sebagai pemandu teksi,” tambahnya.

Ketika mengulas tentang perkhidmatan Uber dan Grabcar, Shamsubahrin berkata disebabkan pemandu teksi enggan berubah untuk berdepan dengan saingan daripada dua perkhidmatan itu, beliau kini menggesa agar kerajaan mempercepatkan kelulusan untuk mengawal selia perkhidmatan berkenaan. “Saya menyokong agar kerajaan meluluskan perkhidmatan Uber dan Grabcar,” tambah beliau.

Nada ini sama sekali berlainan daripada beberapa kenyataan yang dikeluarkannya sebelum ini. Sebagai contoh, individu yang sama mengecam penggunaan Proton Iriz untuk perkhidmatan Uber kerana dikatakan tidak sesuai untuk membawa penumpang, serta ingin menghalang pemandu Uber dan Grab daripada mengambil penumpang dibeberapa kawasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required