FASTrack Iskandar didedah – hab sukan permotoran dengan litar FIA Grade 1 rekaan Hermann Tilke

fastrackcity-launch_bm

Walaupun jangkaan siap sepenuhnya yang dijadualkan tahun ini agak tersasar, namun projek hab sukan sukan permotoran FASTrack Iskandar yang akan dibangunkan di Nusajaya, Johor tersebut dilihat positif setelah majlis pendedahan rekaannya dijalankan semalam, bertempat di Studio Pinewood Iskandar Malaysia. Majlis yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri Najib Razak turut mendedahkan projek berkenaan disasarkan untuk disiapkan sepenuhnya pada tahun 2019.

Bandar pemotoran berkenaan terletak Gerbang Nusajaya, Iskandar Puteri, Johor, iaitu 10-minit dari jambatan Linkedua yang menghubungkan Malaysia dan Singapura serta ia menampilkan litar utama yang bakal diberikan penarafan Grade 1 dari Federation Internationale Automobile (FIA) yang bermaksud ia layak untuk menganjurkan perlumbaan Formula 1.

Litar berkenaan direka oleh Hermann Tilke, yang turut bertanggungjawab merekabentuk litar Sepang, Litar Antarabangsa Bahrain, Litar Marina Bay Singapura, Litar Yas Marina Abu Dhabi dan pelbagai lagi. Untuk litar Fastrack Iskandar ini, ia akan menampilkan permukaan beralun dengan perbezaan 60 meter untuk memberi lebih cabaran kepada pemandu, mengambil kesempatan pada bentuk muka bumi asal kawasan tersebut.

Ia juga bakal dilengkapi dengan sistem lampu yang membolehkan perlumbaan dijalankan pada waktu malam seperti Grand Prix Singapura. Litar ini boleh dibahagikan kepada tujuh konfigurasi berbeza dengan tiga litar penuh, tiga litar utara dan satu litar selatan. Bahagian beralun berkenaan terletak di bahagian utara, manakala bahagian selatan akan diberikan laluan tegak bagi membolehkan jentera-jentera perlumbaan mencatatkan kelajuan 313 km/j.

“Ini merupakan konsep sukan permotoran paling mengujakan yang pernah saya sertai,” kata Tilke dan menambah bahawa beliau percaya mereka boleh membina litar yang unik untuk hiburan dalam sukan permotoran.

Selain dari litar utama tersebut, FASTrack City turut akan berperanan sebagai hab sukan permotoran dan turut dilengkapi dengan litar kart Commission Internationale De Karting (CIK) sepanjang 1.5 km, litar hill climb, taman 4×4 lengkap dengan laluan off-road berhalangan serta kawasan advance handling untuk latihan keselamatan jalan raya bagi memastikan ia memenuhi keperluan kebanyakkan cabangan dalam sukan permotoran.

Bandar permotoran berkenaan turut akan dibangunkan outlet-outlet makananan dan minuman, serta fasiliti hospitaliti lain seperti hotel empat-bintang, pusat riadah keluarga serta taman tasik bagi membolehkan FASTrack City ini sebagai eko-sistem automotif yang akan memenuhi Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Singapura-Kuala Lumpur serta visi Iskandar Malaysia untuk menjadi sebuah bandar metropolis yang sibuk.

Apa yang lebih menarik, FASTrack City bakal mempunyai “Auto Vault” iaitu garaj yang boleh digunakan pemilik-pemilik Supercar untuk menyimpan jentera mereka dengan sistem keselamatan yang tinggi. Tiada perincian lanjut berkenaan garaj ini, tetapi ia mungkin seperti konsep yang dibuat oleh Ascari Race Resort di Sepanyol.

Projek ini merupakan usahasama antara FASTrack Autosports yang dimiliki secara majoriti oleh Peter Lim, hartawan dari Singapura serta Kerabat Di-Raja Johor sebagai rakan kongsi, dan UEM Land. Projek bernilai RM3.5 bilion ini telah diumumkan buat pertama kali pada tahun 2012.

Pengarah FASTtrack Iskandar, Barry Kan berkata, “FASTrack Iskandar telah mengambil banyak masa dan usaha bagi mendapatkan rekaan akhir dan konsep pembangunan gaya hidup ini.

“Kami teruja bahawa kami hanya tinggal selangkah lagi bagi membina fasiliti premier sukan permotoran bersepadu sepenuhnya di Asia yang akan menjadi destinasi yang harus dilawati oleh peminat sukan permotoran di rantau ini.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Alson P on Dec 12, 2016 at 11:46 am

    Bijak menarik pelabur luar melabur di Johor.. Perlumbaan F1 Seawal 2019 di Iskandar Johor..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required