Subaru Impreza raih Kereta Tahunan Jepun 2016-2017

Subaru Impreza raih Kereta Tahunan Jepun 2016-2017

Subaru Impreza telah meraih anugerah Kereta Tahunan Jepun 2016-2017. Impreza generasi kelima ini memperoleh markah sebanyak 420 mata, mendahului Toyota Prius (371) dan B9 Audi A4 (149, yang memenangi anugerah Kereta Import Tahunan). Ini merupakan kali kedua Fuji Heavy Industries (FHI) menerima pengiktirafan itu, selepas model Legacy memenanginya pada tahun 2003. Mazda MX-5 merupakan pemenang anugerah yang sama pada tahun lalu.

Impreza terbaharu telah pun diperkenalkan di New York Auto Show pada Mac lalu. Ia dilancarkan di Jepun pada 13 Oktober lalu dan mensasarkan jualan bulanan sebanyak 2,500 unit, walau bagaimana pun telah menerima tempahan sebanyak empat kali ganda iaitu mencecah 11,050 unit.

FHI berkata permintaan yang memberangsangkan ini didorong oleh penukaran jenama oleh para pelanggan, iaitu mewakili 51% daripada jumlah tempahan. Di mana kini Impreza menjadi daya tarikan utama di kalangan para pelanggan di negara matahari terbit itu.

Subaru Impreza raih Kereta Tahunan Jepun 2016-2017

Kedua-dua versi Impreza iaitu sedan dan hatch adalah hasil binaan Subaru Global Platform baharu. Ia telah dipertingkatkan tahap ketegarannya dari 70% ke 100% berbanding model terdahulu, serta pusat gravitinya turut direndahkan sebanyak 5 mm. Manakala suspensinya juga telah dilaraskan bagi keselesaan yang lebih baik dan Active Torque Vectoring turut membantu mempertingkatkan lagi dinamiknya. Malah jentera ini juga lebih panjang dan lebih lebar berbanding model terdahulu.

Penjana kuasa Impreza ini adalah hasil versi yang disemak semula dari enjin FB20 2.0 liter suntikan-terus empat-boxer. Dengan 80% bahagian yang telah disusun semula, enjin ini mampu menghamburkan kuasa sebanyak 152 hp, iaitu lebih empat hp berbanding sebelum ini. Malahan Linertronic CVT turut dipertingkatkan bagi nisbah yang lebih padu, pendikitan yang lebih baik dan memberikan lebih penjimatan bahan api. Ia turut dilengkapi dengan Symmetrical AWD sebagai standard.

Ia turut ditawarkan dengan EyeSight ciptaan Subaru sendiri iaitu fungsi keselamatan aktif. Malah ia merupakan kereta pertama yang diproduksi oleh jenama dari Jepun yang turut menyertakan beg udara pelindungan pejalan kaki sebagai standard.

GALERI: Subaru Impreza 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required