KL MRT: Tambang RM3.40 secara elektronik bagi 12 stesen fasa satu; kadar berbeza untuk bayaran tunai

KL MRT: Tambang RM3.40 secara elektronik bagi 12 stesen fasa satu; kadar berbeza untuk bayaran tunai

Akhirnya, yang dinantikan bakal tiba; perkhidmatan MRT fasa satu, di laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) akan memulakan perkhidmatannya pada Jumaat ini, 16 Disember 2016, memetik laporan The Sun.

Fasa pertama ini melibatkan 12 stesen dengan jarak perjalanan 23 km dari Sungai Buloh ke Semantan. 12 stesen yang dimaksudkan ialah Sungai Buloh, Kampung Selamat, Kwasa Damansara, Kwasa Sentral, Kota Damansara, Surian, Mutiara Damansara, Bandar Utama, Taman Tun Dr Ismail, Phileo Damansara, Pusat Bandar Damansara dan Semantan.

Tambang bagi perkhidmatan fasa pertama ini juga ditawarkan pada kadar yang sangat berpatutan; pengguna akan dikenakan RM3.40 bagi keseluruhan perjalanan melibatkan 12 stesen berkenaan bagi kaedah pembayaran elektronik. Sementara itu, bagi bayaran tunai pula kadarnya ialah RM3.90.

KL MRT: Tambang RM3.40 secara elektronik bagi 12 stesen fasa satu; kadar berbeza untuk bayaran tunai

Fasa dua bagi jajaran SBK yang sama pula melibatkan jarak 28 km dan 19 stesen – dari Semantan ke Kajang – dijadualkan akan bermula pada Julai 2017. Rapid Rail Sdn Bhd juga mengumumkan sudah mengumumkan kadar tambah keseluruhan bagi perkhidmatan itu kelak.

Bagi kaedah bayaran elektronik, ia akan bermula serendah RM1 bagi perjalanan satu hentian hingga kadar maksimum RM5.50 bagi laluan penuh Sungai Buloh ke Kajang, melibatkan 31 stesen hentian semuanya. Bagi bayaran tunai pula, kadarnya lebih tinggi; bermula RM1.10 hingga RM6.40.

Setiap tren akan membawa kapasiti empat gerabak, dengan jumlah 1,200 penumpang dalam satu masa. Pada waktu puncak, kekerapannya adalah dalam tempoh 3.5 minit di antara tren. Bagi memudahkan pengguna juga, 14 tempat letak kenderaan bertingkat dan kawasan terbuka dengan kapasiti 8,000 ruang parkir akan disediakan disepanjang laluan 51 km jajaran SBK berkenaan.

KL MRT: Tambang RM3.40 secara elektronik bagi 12 stesen fasa satu; kadar berbeza untuk bayaran tunai

Terdahulu, Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Sdn Bhd, Datuk Zohari Sulaiman turut mengesahkan sejumlah 120 bas perantara MRT akan disediakan di 26 laluan terpilih di setiap 12 stesen terlibat antara Sungai Buloh dan Semantan.

Maklumat lanjut berkaitan perkhidmatan ini serta kadar tambang yang dikenakan boleh dirujuk di laman www.myrapid.com.my atau di stesen-stesen MRT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required