Sedan mewah elektrik sepenuh (EV) Air keluaran Lucid Motor iaitu pengeluar EV baharu yang berpangkalan di Califronia, Amerika Syarikat dijangka akan diperkenalkan pada 2018. Model ini dilihat akan memberikan saingan sengit kepada sedan mewah EV sedia ada – Tesla Model S – kerana dikatakan menawarkan ciri yang lebih baik dari setiap sudut, dari segi prestasi dan jarak operasi sehingga kepada ciri-ciri mewah.

Perincian rasmi awal dari Lucid Motor menyatakan, Air akan menerima motor-motor elektrik yang menjana 1,000 hp secara keseluruhan, disuapkan dengan tenaga elektrik dari pek bateri 130 kWh, serta mampu bergerak dalam jarak 640 km dengan satu cas penuh bateri. Syarikat berkenaan juga mendakwa sedan ini turut menerima sistem pemanduan automatik, lengkap dengan penderia-penderia komprehensif yang mampu memenuhi pemanduan automatik pada masa hadapan.

Pek bateri untuk sedan ini diletakkan pada bentangan lantainya, membolehkan kabin dibina lebih luas tanpa mengorbankan sebarang ruang. Menurut Lucid Motors, kabin Air mempunyai dimensi sebuah sedan mewah bersaiz penuh, dibina pada ruang bersaiz sederhana. Ciri lain yang diterapkan termasuk pilihan tempat duduk belakang eksekutif (boleh dibaringkan hingga 55 darjah), kawalan suara serta sistem audio dengan 29-pembesar suara bersama penyenyap bunyi aktif.

Lucid Motors Air dijangka akan dijual pada harga sekitar US$100,000 (RM446,000) untuk model spesifikasi penuh, manakala varian yang lebih murah akan dijual pada harga sekitar US$65,000 (RM290,000).

Lucid Motors yang menerima sokongan dari China berkenaan sebelum ini lebih dikenali sebagai Atieva. Nama Atieva ditukar kepada Lucid Motors Oktober lalu kerana haluan syarikat tersebut yang kini dikenali sebagai pembuat automotif dengan pengenalan sedan elektrik ini.

Bulan lalu, Lucid Motors mengumumkan fasiliti untuk produksi model ini akan ditempatkan di Casa Grande, Arizona. Awal bulan ini juga, Samsung SDI diumumkan sebagai rakan strategiknya dan berperanan sebagai pembekal utama sel lithium-ion yang akan digunakan dalam pek bateri Air.