Teaser Honda Odyssey generasi baharu pasaran Amerika di siar, bakal muncul di Detroit Januari ini

Teaser Honda Odyssey generasi baharu pasaran Amerika di siar, bakal muncul di Detroit Januari ini

Honda telah menyiarkan imej teaser berbentuk lakaran model Odyssey pasaran Amerika Syarikat generasi kelima dan mengumumkan ia akan melakukan kemunculan sulungnya di North American International Auto Show (NAIAS), Detroit pada 9 Januari akan datang.

Untuk pengetahuan anda, bermula generasi kedua, Odyssey pasaran Amerika Syarikat (model sedia ada dalam pasaran ialah generasi keempat) dan model pasaran Jepun adalah berbeza. Kita di Malaysia menerima Odyssey seperti pasaran Jepun (siri RA dan RB) dan Honda Malaysia kini membawa Odyssey JDM generasi kelima (RC) untuk pasaran tempatan.

Menurut Honda, Odyssey “telah direka semula sepenuhnya dan akan menampilkan teknologi janakuasa baharu, penggayaan lebih sofistikated dan akan dipadankan dengan pelbagai ciri yang innovatif.” Enjin berkuasa turbo mungkin salah satu ciri dalam rekaan semula ini, seperti SUV CR-V generasi seterusnya yang dijana enjin empat silinder 1.5 liter turbo dengan suntikan bahan api terus berkuasa 190 hp/243 Nm).

Berdasarkan lukisan lakaran yang disiarkan ini, MPV berkenaan direka lebih rendah dan lebih lebar seperti model Odyssey JDM dari siri RB, berbanding model pasaran Amerika dan Jepun sedia ada yang menerapkan rekaan lebih seperti van. Antara ciri lain yang dapat dilihat dalam lakaran ini adalah rekaan “bumbung terapung”, lampu belakang berbentuk-C yang diberikan kemasan krom, dan juga dua garisan badan pada bahagian sisi yang kelihatan ketara bermula dari fender hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required