Volkswagen I.D Concept – gambar versi van ditunjuk

Volkswagen I.D Concept – gambar versi van ditunjuk

Selepas menunjukkan kepada awam model elektrik yang akan membawa transformasi kepada jenama Volkswagen iaitu I.D Concept, syarikat pengeluar dari Jerman itu mengeluarkan pula gambar teaser untuk sebuah lagi kenderaan konsep yang akan diperkenalkan semasa North American International Auto Show tahun hadapan.

Kenderaan ini akan tergolong dalam barisan model Volkswagen I.D Concept juga, tetapi menggunakan badan van Microbus. Daripada gambar yang dikeluarkan, boleh dilihat ia mempunyai rekaan futuristik seperti I.C Concept hatchback, dengan lampu garisan LED depan dan belakang.

Menurut Volkswagen, kenderaan konsep ini “menjalin hubungan antara asal usul lagenda jenama Volkswagen dan masa hadapan listriknya.” Ia menggunakan dibina atas Modular Electric Platform (MEB), yang pertama kali digunakan pada sebuah lagi van elektrik – BUDD-e Concept.

Setakat yang diketahui kini, van I.D Concept dikuasakan oleh dua motor elektrik, satu di gandar hadapan dan satu di gandar belakang, seterusnya menghasilkan pemanduan pacuan empat roda. Ia juga dikatakan dapat memberi jarak pergerakan yang jauh, tetapi tiada nombor yang diberi.

Selain itu, Volkswagen turut memberitahu bahawa van I.D Concept berkemampuan untuk bergerak sendiri secara penuh (full autonomous), dilengkapi dengan pengesan laser, ultrasonic, radar dan kamera untuk memerhati pergerakan pengguna jalan yang lain dan keadaan sekitar.

Untuk mengaktifkannya, pemandu hanya perlu menekan secara lembut logo Volkswagen di dalam kabin, dan roda sterengnya akan masuk ke dalam kokpit, seperti yang boleh dilihat dalam salah satu gambar ini. Setelah itu, pemandu boleh berehat seperti penumpang lain dan kenderaan akan bergerak secara sendiri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required