Kia telah pun menyiarkan imej teaser pertama Picanto generasi berikutnya, yang dijangka akan didedahkan sepenuhnya pada awal tahun 2017. Model sedia ada kini sudah pun berada dalam pasaran selama lima tahun, dan menerima versi kemaskini pada awal tahun lalu.

Model generasi seterusnya ini dilihat direka diinspirasikan dari Kia Rio terbaharu, menampilkan elemen lebih teguh. Pada bahagian muka Picanto ini, ia diberikan lampu nyalaan siang jalur LED berbentuk-U, bersepadu dengan lampu utama. Gril hadapan kini direka seakan menyambungkan kedua-dua belah lampu hadapan, manakala gril bampar yang direka lebar kebawah memberikan imej yang lebih garang.

Pada bahagian sisi, Picanto generasi baharu ini juga kelihatan seimbang dengan bahagian tingkap yang nampak lebih tirus dan ruang roda yang lebih besar. Garisan tingkap belakang juga direka agar mengalir keatas, berbanding garisan lurus pada model sedia ada. Bahagian belakang juga kini kelihatan lebih lebar dan stabil.

Menurut Kia, rekaan baharu Picanto ini membolehkan ia menerapkan lebih opsyen dari sebelum ini. Lakaran teaser ini juga menunjukkan ia diberikan jalur merah pada bahagian atas gril dan bampar hadapan, skirt sisi serta kemasan seperti diffuser di belakang. Tip ekzos berkembar juga diberikan pada model baharu ini, seiras dengan penawaran Sport Pack pada model sedia ada.

Lakaran ini juga mendedahkan rekaan dalaman Picanto baharu berkenaan. Konsep baharu ini dilihat lebih dipertingkat dari sebelum ini, menampilkan papan pemuka dua-tingkat. Apa yang menarik, ia turut dilengkapi paparan infotainmen terapung pada bahagian tengah yang biasanya ditampilkan pada model lebih mewah, diambil terus dari Rio. Liang udara penghawa dingin sisi pula kini direka secara menegak.

Picanto akan diberikan roda stereng tiga jejari yang diambil dari Optima. Suis-suis kawalan penghawa dingin juga direka lebih menyerlah serta turut diberikan perehat tangan dengan ruang storan yang diletakkan diantara tempat duduk hadapan. Kemasan berwarna lime green diberikan pada pemegang pintu, menandakan lebih opsyen akan diberikan pada bahagian dalaman.

Picanto generasi baharu ini dijangka akan mengekalkan unit janakuasa dari model sedia ada yang terdiri dari enjin Kappa II 1.0 liter tiga-silinder dan 1.2 liter, serta enjin 1.0 liter tiga-silinder Kappa TCI turbo. Transmisi empat-kelajuan automatik, CVT dan juga lima-kelajuan manual turut dijangka akan dibawa dari model yang sama.