25% pengusaha bas ekspres telah diaudit; jangka selesai semua pemeriksaan tahun depan – SPAD

25% pengusaha bas ekspres telah diaudit; jangka selesai semua pemeriksaan tahun depan – SPAD

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) setakat ini telah melakukan audit berkaitan pematuhan aspek keselamatan terhadap kira-kira suku daripada keseluruhan 200 pengusaha bas ekspres di negara ini, seperti dijelaskan oleh pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Albar, lapor The Sun.

Bagaimanapun, menurut beliau, jumlah audit yang rendah ini tidak wajar dikaitkan dengan kemalangan melibatkan bas ekspres kebelakangan ini, memandang terdapat banyak lagi faktor lain seperti melebihi had laju serta pemandu yang keletihan yang perlu untuk diambil kira sekali.

Sejak Januari 2014, sebanyak 52 pengusaha telah diaudit, dengan 28 daripadanya digantung lesen operasi, sementara enam kenderaan diberikan notis penggantungan di atas beberapa kesalahan. “Ini bermaksud, kami tidak sekadar memberikan latihan kepada pengusaha dan pemandu, malah turut sama mengambil tindakan sewajarnya.

“Jumlah 25% daripada jumlah keseluruhan pengusaha bas ekspres yang telah diaudit ini sebenarnya adalah agak baik. Sebahagian pengusaha digantung (operasinya) selama tujuh hari, ada yang kita gantung 14 hari. Juga, dua surat amaran turut dikeluarkan di atas beberapa sebab lain,” ujar beliau, tanpa menghuraikan sebab-sebab penggantungan itu.

SPAD dijangka melengkapkan audit bagi semua pengusaha berkenaan dalam tahun hadapan. Beliau memberikan kenyataan ini sebagai respon kepada kritikan orang awam terhadap SPAD yang mendakwa badan itu hanya bertindak dan memperkenalkan peraturan baharu (bagi bas ekspres) selepas berlakunya kemalangan teruk yang melinatkan kehilangan nyawa, seperti yang berlaku di Pagoh pada 24 Disember lalu, mengorbankan 14 nyawa.

“Anda perlu faham bahawa tindakan manusia adalah berdasarkan pengalamannya. Apa bila sesuatu kejadian berlaku, kita akan bertambah matang. Apa yang boleh kita jangkakan dari awal, kita laksanakan. Tetapi, kita tidak boleh nak jangka semuanya,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required