Perancis guna jalan solar Wattway pertama di dunia – dapat hasilkan 767 hingga 1,500 kWh elektrik sehari

Perancis guna jalan solar Wattway pertama di dunia  – dapat hasilkan 767 hingga 1,500 kWh elektrik sehari

Inauguration 1er tronçon Wattway @Vendéespace @ Mouilleron-Le-Captif – © Joachim Bertrand / COLAS

Perancis secara rasminya menjadi negara pertama di dunia yang menggunakan panel solar di atas jalan awam apabila jalan jenis itu dibina di laluan antara RD5 Tourouvre dan N12 Gué-à-Pont, di sepanjang satu kilometer.

Secara keseluruhannya, untuk jalan itu, 2,880 unit panel solar photovoltaic digunakan dan ia adalah satu teknologi yang dibangunkan oleh sebuah syarikat yang juga berasal dari Perancis iaitu Colas, dengan kerjasama Institut Kuasa Solar Negara Perancis (INES). Bagi produk jalan solar ini, ia dinamakan sebagai Wattway.

Ia dibangunkan setelah kajian yang dibuat oleh syarikat itu mendapati dunia perlu dua kali ganda kuasa elektrik menjelang tahun 2050 dan hanya 10 peratus masa permukaan jalan digunakan. Pada masa lain yang ia terdedah, permukaan jalan dianggap sebagai satu tempat baik untuk memasang panel solar kerana ia menghadap terus ke langit.

Perancis guna jalan solar Wattway pertama di dunia  – dapat hasilkan 767 hingga 1,500 kWh elektrik sehari

Usine SCNA SOLAR – production Wattway @ Tourouvre – © Joachim Bertrand / COLAS

Panel Wattway yang dihasilkan terdiri daripada beberapa lapisan dan ia masih mampu memberi cengkaman baik yang sama seperti permukaan jalan biasa. Bagi setiap 20 meter persegi panel itu, ia boleh menghasilkan kuasa elektrik yang mencukupi untuk sebuah rumah.

Bagi unit yang dipasang sepanjang jalan di Tourouvre, Perancis ini, ia dikatakan mampu menghasilkan purata 767 kWh kuasa sehari dan pada musim panas, ia boleh mencapai sehingga 1,500 kWh. Kuasa yang terhasil itu kemudiannya disalurkan kepada pembekal kuasa elektrik di Perancis, Enedis.

Menurut pengarah Wattway, Jean-Charles Broizat, projek ini masih lagi berada di dalam fasa eksperimen dan dengan pembinaannya di atas jalan sebenar, ia dapat memberikan maklum balas terbaik untuk memperbaiki inovasi baru ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required