VIDEO: Kawasaki sedang bangunkan teknologi robotik Artificial Intelligence (A.I) untuk motosikal masa depan

VIDEO: Kawasaki sedang bangunkan teknologi robotik Artificial Intelligence (A.I) untuk motosikal masa depan

Motosikal masa kini sudah dilengkapi dengan pelbagai teknologi canggih, dan terbaru, Kawasaki ingin membawanya ke tahap lebih tinggi dengan kemasukan sistem Artificial Intelligence (A.I) pada motosikal. Pembangunan sistem ini sudah bermula bersama syarikat Jepun, Cocoro SB Group dan Kawasaki telah mengeluarkan video yang memberi gambaran bagaimana sistem teknologi ini akan beroperasi.

Secara asasnya, ia adalah satu sistem robotik, yang mampu mengesan keadaan sekitar semasa menunggang dan boleh melakukan pelarasan yang bersesuaian dengan motosikal. Kemudiannya, ia boleh berkomunikasi dengan penunggang dan memberi tindak balas terhadap arahan suara.

Dalam video ini, antara contoh yang diberi adalah apabila menghampiri lampu isyarat, sistem A.I ini boleh memberitahu, jika anda memperlahankan motosikal lebih awal, anda tidak perlu berhenti dan lampu tersebut akan bertukar kepada hijau.

Kemudiannya, sistem ini juga boleh meramal cuaca dan apabila didapati hujan akan turun dalam laluan penunggang motosikal, ia akan memberitahu perkara ini dan mencadangkan supaya mod tunggangan motosikal ditukar. Jika penunggang mengatakan mahu, ia akan menukarnya secara sendiri.

Setakat ini, Kawasaki masih belum mendedahkan bila waktu sebenar kita akan dapat melihat teknologi ini pada motosikal produksi, dan ia masih lagi dalam tahap pembangunan awal. Bagaimana pula pendapat anda? Perlukah teknologi sebegini dilengkapi pada motosikal?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required