Motosikal masa kini sudah dilengkapi dengan pelbagai teknologi canggih, dan terbaru, Kawasaki ingin membawanya ke tahap lebih tinggi dengan kemasukan sistem Artificial Intelligence (A.I) pada motosikal. Pembangunan sistem ini sudah bermula bersama syarikat Jepun, Cocoro SB Group dan Kawasaki telah mengeluarkan video yang memberi gambaran bagaimana sistem teknologi ini akan beroperasi.

Secara asasnya, ia adalah satu sistem robotik, yang mampu mengesan keadaan sekitar semasa menunggang dan boleh melakukan pelarasan yang bersesuaian dengan motosikal. Kemudiannya, ia boleh berkomunikasi dengan penunggang dan memberi tindak balas terhadap arahan suara.

Dalam video ini, antara contoh yang diberi adalah apabila menghampiri lampu isyarat, sistem A.I ini boleh memberitahu, jika anda memperlahankan motosikal lebih awal, anda tidak perlu berhenti dan lampu tersebut akan bertukar kepada hijau.

Kemudiannya, sistem ini juga boleh meramal cuaca dan apabila didapati hujan akan turun dalam laluan penunggang motosikal, ia akan memberitahu perkara ini dan mencadangkan supaya mod tunggangan motosikal ditukar. Jika penunggang mengatakan mahu, ia akan menukarnya secara sendiri.

Setakat ini, Kawasaki masih belum mendedahkan bila waktu sebenar kita akan dapat melihat teknologi ini pada motosikal produksi, dan ia masih lagi dalam tahap pembangunan awal. Bagaimana pula pendapat anda? Perlukah teknologi sebegini dilengkapi pada motosikal?