FCA akan jual Maserati, Alfa Romeo dan Magnetti Marelli sebagai langkah mengawal hutang?

FCA akan jual Maserati, Alfa Romeo dan Magnetti Marelli sebagai langkah mengawal hutang?

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) mungkin akan melepaskan Maserati dan Alfa Romeo dari naungannya bagi memudahkan mereka mengawal hutang-piutang yang kini mencecah US$7 bilion (RM31.4 bilion) pada penghujung suku ketiga 2016. Menurut penganalisis industri, langkah bijak yang diambil oleh FCA yang kini menumpukan kepada penghasilan SUV dan crossover tidak cukup untuk mengeluarkannya dari situasi getir berkenaan.

Pada suku ketiga 2016, FCA mencatatkan pendapatan bersih US$634 juta (RM2.84 bilion), berbanding kerugian bersih yang bernilai US$352 juta (RM1.58 bilion) pada tempoh yang sama tahun lalu. Manakala untuk subsidiarinya, Maserati, memperolehi pendapatan US$108 juta (RM484 juta) berbanding US$12 juta (RM53.82 juta) pada tahun lalu, setelah pelancaran SUV Levante.

Penyelidik pelaburan Evercore ISI berkata, CEO FCA Sergio Marchionne merupakan salah seorang yang mengambil berat terhadap nilai pemegang saham dalam industri automotif. “Walaupun Marchionne tidak memberikan prestasi yang baik, kami percaya beliau lebih menjaga soal pemegang ekuiti berbanding CEO lain dalam industri ini,” kata salah seorang penganalisis Evercore ISI, George Galliers dalam laporan Forbes.

FCA akan jual Maserati, Alfa Romeo dan Magnetti Marelli sebagai langkah mengawal hutang?

Dari April hingga September, harga saham FCA dilihat sedikit jatuh dan kemudian meningkat semula pada kadar yang lebih tinggi dan stabil sekitar 9 euro (RM42.51), kerana panggilan semula berkenaan transmisi ZF yang dipasangkan pada kenderaan-kenderaan keluaran FCA tersebut berpontensi mengalami masalah kekeliruan pada penukar gear – menyebabkan pemandu keluar dari kereta dalam keadaan gear kereta masih lagi pada kedudukan ‘D’.

FCA juga mengharapkan lonjakan jualan dari pentadbiran Trump yang menyokong stoknya, kerana keuntungan kumpulan berkenaan kini diperolehi kebanyakkannya dari SUV dan trak pikap di Amerika Utara. Sementara itu, Morgan Stanley menunjukkan nilai Jeep iaitu salah satu subsidiari FCA, manakala Berenberg Bank menambah Magneti Marelli juga tersenarai bersama Maserati dan Alfa Romeo sebagai calon untuk dijual.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required