Volvo adalah antara pengeluar yang sering mengambil penting keselamatan di atas jalan raya. Terkini, syarikat itu ingin memasukkan terus aplikasi Skype for Business oleh Microsoft ke dalam kenderaan 90 Series mereka supaya pemandu dapat melakukan panggilan video penting semasa di dalam kenderaan.

Perkara ini dilakukan selepas memikirkan ramai orang yang ingin melakukan persidangan video menghadapi masalah apabila memegang telefon dan pandangan sepatutnya tidak teralih daripada pemanduan. Dengan adanya Skype for Business pada kenderaan, ia tidak akan lagi berlaku.

Skype for Business menunjukkan satu lagi langkah penting untuk penawaran komunikasi dan hubungan dalam kenderaan. Dengan wujudnya kereta autonomous, kita melihat masa depan dengan kenderaan yang dilengkapi dengan pelbagai alat produktiviti, yang dapat membantu mengurangkan masa di dalam pejabat. Ini cuma satu permulaan kepada cara baru untuk melihat bagaimana kita menghabiskan masa dalam kenderaan,” kata timbalan presiden servis sambungan pelanggan Volvo Car Group, Tylman-Mikiewicz.

Selain Skype, Volvo juga bekerjasama dengan Microsoft untuk pembangunan Cortana, iaitu satu sistem pembantu peribadi pintar, yang dapat berkomunikasi melalui suara dengan pemandu dan mampu memberikan pandangan awal serta menjangka keperluan pengguna.