4PAM gariskan cadangan bagi penambah baikan perkhidmatan bas ekspres; termasuk hukuman penjara

4PAM gariskan cadangan bagi penambah baikan perkhidmatan bas ekspres; termasuk hukuman penjara

Persatuan Pengguna Pengangkutan Awam (4PAM) mencadangkan agar pengarah dan syarikat pengusaha pengangkutan awam didakwa dan diambil tindakan yang keras, termasuk hukuman penjara jika gagal patuhi peraturan dan undang-undang berkaitan pengangkutan awam.

Menurut laporan Bernama, Presidennya, Ajit Johl berkata langkah itu adalah penting untuk melaksanakan rasa tanggungjawab di dalam industri pengangkutan awam dan menambahbaik industri perkhidmatan bas ekspress di negara ini.

“Kami mahu pengarah-pengarah dalam syarikat pengangkutan awam dipertanggungjawabkan bagi mana-mana isu berkaitan kegagalan mematuhi peraturan sedia ada. Mereka patut mengambil tanggungjawab itu memandangkan mereka berurusan dengan industri yang melibatkan keselamatan nyawa orang-ramai,” jelasnya di dalam satu kenyataan semalam.

Dengan pertambahan jumlah penumpang, Ajit berkata ada keperluan mendesak untuk memastikan ketelusan di dalam pelaksanaan peraturan industri berkenaan, terutama dengan tragedi terbaharu yang berlaku sebelum ini yang sepatutnya mendorong kepada perubahan segera peraturan dan pengurusan pengangkutan awam.

Beliau juga menegaskan, sepatutnya semua pemandu bas wajib mempunyai lesen kenderaan perkhidmatan awam (PSV), tiada saman trafik dan rekod polis, disamping perlu menjalani ujian kesihatan sebagai keperluan asas, memandangkan pekerjaan mereka melibatkan nyawa manusia.

Ajit juga mencadangkan semua bas ekspres yang berada di atas jalan dipasangkan dengan alat had kelajuan dan pengesan GPS yang disambung terus kepada sistem pusat Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), yang dengan automatik akan mengenakan saman kepada mana-mana bas yang melebihi had laju.

“Sebagai tambahan, kami juga mencadangkan semua bas ekspres dipasangkan dengan CCTV, disamping memperbaiki aspek perlindungan insurans terhadap semua penumpang,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required