Putih warna kereta paling popular pada 2016 – PPG

Putih warna kereta paling popular pada 2016 – PPG

Tona warna bagi kereta adalah cukup bervariasi, namun putih menjadi pilihan kebanyakan pembeli, menurut kumpulan pakar cat PPG, yang mendapati sebanyak 38% kenderaan yang dijual pada tahun lalu adalah warna putih, meningkat daripada 35% berbanding tahun sebelum ini. Manakala hitam pula menjadi warna pilihan kedua iaitu sebanyak 16%, sementara perak pula 12% dan 10% bagi kelabu.

Kebanyakan yang memilih warna putih ialah pembeli dari Asia Pasifik, dengan sejumlah 47% mendahului warna lain berbanding rantau lain, sementara warna kedua paling popular ialah hitam (14%), neutral (11%), perak (10%) dan merah (7%). Malah warna putih turut menjadi pilihan pembeli di rantau Amerika Utara dengan perkongsian sebanyak 25%, sementara di Amerika Selatan pula sebanyak 37% dan di Eropah mencecah 33%.

“Walau pun putih mendominasi pilihan warna kenderaan di peringkat global, namun pilihan warna ini adalah bergantung pada jenis pasaran dan kenderaan,” ujar Jane Harrington, pengurus pengayaan warna di PPG.

Putih warna kereta paling popular pada 2016 – PPG

“Sebagai contoh, di Amerika Utara, perak menjadi warna yang baling digemari bagi kenderaan kompak, sementara hitam pula untuk kenderaan sport. Warna metalik pula popular di kalangan lelaki Amerika dan Eropah, manakala wanita di kedua-dua pasaran lebih menggemari warna dengan efek pearlescent pada kenderaan mereka,” tambahnya lagi.

Untuk masa hadapan, PGG berkata dijangkakan pemintaan terhadap warna biru akan meningkat. Malah turut berkata, peningkatan sebanyak tiga peratus dilihat menjadi pilihan kenderaan mewah, saiz sederhana dan kompak bagi model buatan tahun 2017-2018.

Pakar cat ini turut berkata biru menjadi warna yang paling menonjol dalam tiga tahun sejak kebelakangan ini di North American International Auto Show di Detroit, termasuk pada Porsche 911 Targa pada 2014, Ford GT, Mustang, Focus dan Fusion pada 2015 dan model konsep Buick Avista yang dipamerkan di pameran yang sama tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required