EAIC cadang jawatankuasa tetap bersepadu antara JPJ, SPAD dan PDRM – agar lebih cekap dan berkesan

EAIC cadang jawatankuasa tetap bersepadu antara JPJ, SPAD dan PDRM – agar lebih cekap dan berkesan

Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) mencadangkan agar badan penguatkuasaan undang-undang yang melibatkan jalan raya dan pengangkutan awam membentuk satu jawatankuasa tetap dan pusat pentadbiran bersepadu untuk lebih cekap dan berkesan dalam menjalankan tugas, memetik laporan Bernama.

Pengerusi EAIC, Datuk Yaacob Md Sam berkata, tiga badan penguatkuasaan undang-undang berkaitan jalan raya yang dimaksudkan adalah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) septutnya berkerjasama dengan lebih erat untuk mempertingkat aspek keselamatan jalan raya.

Beliau memberi contoh, dengan sistem semasa yang diguna pakai sekarang, ketiga-tiga badan penguatkuasaan berkenaan tidak dapat mengakses rekod atau data di antara mereka secara atas talian, dan ini memberi kesan kepada aktiviti penguatkuasaan dan tindakan susulan yang perlu diambil.

“Ketiga-tiga agensi ini memerlukan satu sistem bersepadu untuk menghubungkan dan membolehkan mereka untuk berkongsi maklumat. Dengan cara itu penguatkuasaan undang-undang jalan raya dapat diperkemas dan lebih cekap,” ujar beliau.

“Cara ini juga bertujuan untuk mengelak daripada situasi di mana satu agensi tidak tahu rekod atau tindakan yang diambil oleh agensi yang lain,” tambahnya. Yaacob juga mencadangkan agar SPAD dimasukkan semula di bawah seliaan EAIC, memandangkan suruhanjaya itu turut menerima aduan terhadap salah laku pegawai penguatkuasa SPAD.

Dulunya dikenali sebagai Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (CVLB), SPAD, yang ditubuhkan pada 2010, menolak untuk berada di bawah seliaan EAIC. Yaacob menjelaskan, EAIC telah mengadakan perbincangan dengan Kementerian Pengangkutan dan Perdana Menteri berkaitan cadangan berkenaan.

“EAIC akan menyatakan cadangan formal kepada kerajaan untuk meletakkan semula SPAD di bawah seliaan dan pemerhatian kami,” ujar beliau, dengan memaklumkan setakat ini, EAIC sudah menerima 10 aduan terhadap SPAD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required