Sistem lampu digital Mercedes-Benz guna dua juta cermin pada lampu hadapan – mampu pancarkan imej

Sistem lampu digital Mercedes-Benz guna dua juta cermin pada lampu hadapan – mampu pancarkan imej

Pada pameran Consumer Electronics Show (CES) 2017 yang diadakan di Las Vegas, Mercedes-Benz telah mendedahkan sistem lampu digital berdefinasi tinggi, atau secara teorinya boleh digunakan sebagai projektor yang membolehkan anda menonton filem apabila dipancarkan ke dinding.

Teknologi baharu ini menggunakan sejuta cermin mikro pada setiap sebelah lampu hadapan bagi memberikan pancaran cahaya yang lebih selamat untuk pemandu, pengguna jalan raya lain serta pejalan kaki. Menurut ahli lembaga Daimler AG, penyelidikan kumpulan dan pembangunan Mercedes-Benz Cars, Ola Kallenius, lampu kini menjadi antara alat yang paling sofistikated pada kenderaan untuk melihat apa yang terjadi dan menjadikan pemanduan lebih selamat.

“Kami akan memperkenalkan teknologi baharu dalam masa berberapa tahun akan datang digelar Lampu Digital. Setiap unit lampu – jadi, pada bahagian hadapan, ada dua lampu utama – akan mempunyai sejuta cermin kecil, piksel, yang boleh menghasilkan lebih atau kurang apa jua spektrum warna pada jarak yang sangat jauh, yang boleh anda fikirkan,” kata Kallenius.

Beliau juga menambah, “ia boleh menyalakan sesuatu, dan boleh tidak memancarkan cahaya ke muka pejalan kaki di tepi jalan pada waktu malam secara individu – tetapi masih menyuluh bahagian lain. Jadi anda tidak akan silau kerana lampu tersebut, tetapi bahagian lain disekeliling anda tetap disuluh.”

Selain dari menyuluh cahaya, lampu ini turut boleh memaparkan imej. Menurut Kallenius lagi, ia boleh memancarkan logo Mercedes-Benz Star pada jalan, atau memancarkan imej lintasan belang pada permukaan jalan sebagai isyarat kepada pejalan kaki bahawa mereka selamat untuk melintas. “Jika TV anda rosak, anda juga boleh menggunakan lampu ini sebagai projektor di dalam garaj untuk menonton filem,” ujar beliau lagi.

Tegas Kallenius lagi, ini merupakan contoh di mana Mercedes-Benz sedang mendahului dalam menggunakan teknologi untuk menjadikan keseluruhan sistem pengangkutan lebih selamat dan lebih pintar.

Sistem ini berfungsi menggunakan algoritma berdasarkan informasi terperinci pada sekeliling kereta tersebut dan “mengira nilai kecerahan pada masa sebenar untuk setiap satu dari lebih dua juta piksel.” Dynamisme dan ketepatan tersebut memberikan sistem pintar ini kemungkinan yang hampir tidak terkira untuk memberikan pengagihan cahaya yang ideal dan beresolusi tinggi, sesuai dengan keadaan sekitar secara sempurna.

Lampu ini juga boleh digunakan untuk membantu sistem navigasi GPS dengan cara memancarkan arahan arah tuju terus kepermukaan jalan. Ketika berhadapan pada permukaan jalan yang tidak elok, misalnya pada jalan yang sedang di baiki, lampu ini juga boleh memberikan panduan kepada pemandu untuk meredahnya pada permukaan terbaik. Ia juga boleh memberikan amaran kepada pemandu untuk memberitahu keadaan permukaan jalan jika terdapat ais dengan memancarkan imej snowflake pada jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required