Lexus LS 2018 serba baharu dipertontonkan di Detroit – enjin baharu 3.5L V6, automatik 10-kelajuan

Lexus LS 2018 serba baharu dipertontonkan di Detroit – enjin baharu 3.5L V6, automatik 10-kelajuan

Model Lexus LS pertama telah pun dilancarkan 28 tahun yang lalu, dengan menampilkan varian terunggul LS 400 dengan penampilan serba mewah. Ia bagai menandakan kelahiran jenama Lexus dan LS yang asalnya menawarkan prestasi dan kemewahan berpadanan, bagi berhadapan dengan pesaingnya pada era tersebut.

Hampir memasuki tiga dekad, terkini, Lexus telah memperkenalkan pula sedan LS generasi kelima, di pentas North American International Auto Show 2017. Kehadiran model generasi serba baharu ini telah memberikan refleksi yang lebih utuh, menggambarkan identiti keunikan Jepun dan masih mengekalkan elemen kemewahan yang jitu.

LS 2018 telah diberikan rekaan yang lebih menyerlah dengan gaya umpama coupe, mengikut rekaan global Lexus serba baharu bagi kenderaan mewah (GA-L). Malahan ia juga lebih panjang, lebih rendah dan lebih lebar berbanding model sebelumnya. Ia juga dikatakan mampu memberi lebih pengalaman dinamik dengan pemanduan yang lebih selesa. Serta menjanjikan pengendalian yang lebih mantap dengan pengalaman prestasi yang memukau tanpa berkompromi soal keselesaan.

Lexus LS 2018 serba baharu dipertontonkan di Detroit – enjin baharu 3.5L V6, automatik 10-kelajuan

Bagi membantu menambahkan keseimbangan pengendaliannya, LS baharu juga telah diterapkan dengan teknologi kawalan casis generasi terkini atau lebih dikenali sebagai Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Sistem ini mengimplementasikan kawalan untuk semua subsistem termasuk brek, stereng, penjana kuasa dan suspensi, dengan mengawal longitud asas, pergerakan melintang, olengan dan bahagian sisinya.

Selain itu, ia juga dipadankan dengan palang penstabil aktif yang dipertingkatkan dan sistem Lexus Dynamic Handling (LDH) yang berkeupayaan menambah kestabilan sekiranya kereta hampir tergelincir dek permukaan jalan yang basah dan turapan yang terlalu kering.

Pemilihan material yang lebih ringan termasuk penggunaan keluli tegangan ultra-tinggi dan aluminium telah mengurangkan berat LS serba baharu ini hampir 100 kg berbanding model semasa LS.

Malah dengan platform baharu, telah merendahkan bahagian tengah graviti kereta ini, termasuk posisi enjin dan casisnya yang lebih rendah, sekali gus membantu memperkukuhkan lagi struktur casis kenderaan.

Lexus LS 2018 serba baharu dipertontonkan di Detroit – enjin baharu 3.5L V6, automatik 10-kelajuan

LS 2018 kini ditampilkan dengan enjin serba baharu iaitu 3.5 liter V6 bersama turbo berkembar yang juga baru dibangunkan oleh Lexus dengan teknologi F1. Enjin baharu ini menawarkan kuasa umpama V8 tanpa berkompromi soal penjimatan bahan api, malah turut meminimakan bunyi dan getaran.

Penjana kuasa ini mampu menghamburkan kuasa sehingga 415 hp dan tork sehingga 572 Nm, digabungkan dengan transmisi automatik 10-kelajuan buat pertama kalinya. Untuk mendapatkan pacuan yang lebih menguja, penukaran gear menerusi pedal penukar gear juga ditawarkan, dengan sistem kawalan elektronik termaju, yang mampu memberikan input pemanduan lebih jitu. Dalam masa yang sama sistem ini juga boleh memilih nisbah yang ideal dengan memantau kuasa pendikit, brek dan terjahan g-force. Ia turut menampilkan tiga mod pemanduan iaitu Normal, Sport dan Sport+.

Bercerita mengenai rekaannya, Lexus yang menurut falsafah “Yet” sejak generasi LS, telah mengadunkan gaya yang lebih moden dengan menukar bentuk sedan “berkotak” menjadi umpama coupe empat-pintu bagi LS 2018 ini.

Lexus LS 2018 serba baharu dipertontonkan di Detroit – enjin baharu 3.5L V6, automatik 10-kelajuan

Malah LS 2018 ini turut menjadi model Lexus sedan pertama yang hadir dengan rekaan ‘six-side window’ serta permukaan tingkap yang disambung pada tiang sisi. Bahagian hud hadapan juga telah direndahkan sebanyak 30 mm, malahan bahagian belakang juga begitu iaitu lebih kurang 40 mm, membuatkan ia kelihatan lebih rendah.

Imej hadapannya lebih garang dan agresif dengan padanan gril dengan tekstur yang lebih menonjol dan garisan luaran krom. Lampu utama dengan signatur LED berbentuk sayap dan lampu belakang dengan signatur Lexus L turut menyerlahkan gaya LS 2018 ini. Bagi mengekalkan ruang kepala dengan profil yang lebih rendah, LS serba baharu ini turut menampilkan moonroof luaran jenis gelungsur. Bagi padanan rodanya, ia bakal menawarkan dua pilihan rim iairu 19- atau 20-inci.

Dengan dimensi berukuran 5,235 mm bagi panjang, ketinggian 1,450 mm, mempunyai kelebaran 1,900 mm dan jarak roda 3,125 mm, telah memberikan ruang dalaman yang luas dan selesa bagi LS 2018 ini.

Di bahagian dalamnya, LS ini menampilkan bentuk organik yang dipengaruhi oleh paten kayuan Shimamoku. Malah kekemasannya turut menerima hasil gabungan kulit dan logam, selain mengetengahkan pencahayaan ambien yang menyerlahkan lagi sentuhan dalam kelasnya yang tersendiri.

Pada papan pemukanya ditampilkan skrin 12.3-inci dengan kawalan Lexus Remote Touch yang turut menyokong input tulisan tangan. Selain itu, elemen lain yang turut ditawarkan termasuklah sistem bunyi 3D Mark Levinson dengan pembesar suara di siling, tempat duduk hadapan larasan kuasa dengan 28-cara bersama fungsi haba, penyejuk dan urut, tempat duduk belakang juga dengan fungsi haba, penyejuk dan urut, serta tempat duduk ottoman yang menambahkan keselesaan penumpang belakang.

Bagi aspek keselamatan, Lexus LS serba baharu ini turut ditawarkan dengan Pakej Keselamatan Termaju dengan menampilkan sistem pertama yang diaplikasikan di dunia iaitu Pengesan Pejalan Kaki Intuitif dengan Stereng Aktif.

“LS bukan sekadar menjadi simbol buat jenama Lexus, bahkan menggambarkan sebuah kereta mewah generasi baharu yang masih kaya dengan elemen tradisi dan budaya Jepun. Malahan ia akan menjadi sebuah kereta mewah yang di luar jangkaan,” ujar Toshio Asahi selaku ketua jurutera LS baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required