Honda Odyssey 2018 muncul di Detroit – guna enjin V6 3.5 liter i-VTEC, kotak gear automatik 10-kelajuan

Honda Odyssey 2018 muncul di Detroit – guna enjin V6 3.5 liter i-VTEC, kotak gear automatik 10-kelajuan

Honda secara rasminya telah memperkenalkan Odyssey generasi kelima semasa North American International Auto Show (NAIAS) di Detroit, di mana menyaksikan kenderaan ini direka semula oleh pusat penyelidikan dan pembangunan Honda di Amerika Utara supaya dapat “memastikan semua ahli keluarga gembira, tidak kira posisi tempat duduk, dan destinasinya.”

Di bawah hud kenderaan ini terdapat enjin V6 3.5 liter i-VTEC suntikan terus, dengan ciri Variable Cylinder Management, mampu menghasilkan sehingga 280 hp, iaitu 32 hp lebih banyak berbanding model Odyssey sebelum ini.

Transmisi automatik enam kelajuan yang digunakan sebelum ini juga telah diganti dengan sama ada kotak gear automatik sembilan kelajuan daripada ZF Transmission ataupun kotak gear automatik 10 kelajuan serba baharu Honda sendiri. Pengeluar kenderaan dari Jepun ini walaubagaimanapun masih belum mengeluarkan sebarang jumlah peggunaan bahan api.

Padanan enjin dan transmisi baharu ini diletakkan pada casis yang dipertingkat, menampilkan penggunaan stereng kuasa elektrik dual-pinion (kurang 0.44 putaran dari satu arah ke arah yang lain), brek lebih berkuasa, serta trailing arm pada suspensi belakang yang lebih kompak (bersama stabiliser bar).

Honda Odyssey 2018 muncul di Detroit – guna enjin V6 3.5 liter i-VTEC, kotak gear automatik 10-kelajuan

Untuk penampilannya, transformasi yang diberikan tidaklah begitu radikal jika dibandingkan dengan model sebelum ini, di mana bahagian hadapan kini menggunakan gril ‘flying wing‘ tersendiri Honda, dan diapit oleh lampu utama LED yang disediakan sebagai pilihan.

Di bawah itu, terdapat lampu kabus, manakala bahagian laluan udara telah dilebarkan dan tiada banyak barang berwarna krom. ‘Muka’ baharu ini dapat menyembunyikan Active Shutter Grille (seperti pada CR-V) yang dapat membantuk meningkatkan kecekapan penggunaan bahan api kenderaan.

Dilihat dari tepi, badan yang kini 44% lebih tegap mempunyai visual bumbung terapung apabila tiang tepi diwarnakan hitam, dan nampak mempunyai garisan beralun yang lebih lembut. Juga baharu bagi MPV ini adalah rim dan laluan pintu gelungsur yang tersembunyi di bahagian bawah cermin tepi belakang sekali.

Pada bahagian belakang, Odyssey kini hadir dengan lampu LED berbentuk C seperti Civic FC, dan disertai kemasan krom. Barangan lain yang boleh dilihat adalah but belakang yang boleh dibuka dengan sekadar menghayunkan kaki.

Honda Odyssey 2018 muncul di Detroit – guna enjin V6 3.5 liter i-VTEC, kotak gear automatik 10-kelajuan

Masuk ke dalam, bahagian kabin yang diubah mendapat rekaan papan pemuka baharu, bersama sistem hiburan dan informasi dengan skrin Display Audio 8 inci (serta sokongan Android Auto dan Apple CarPlay) di tengah, menggantikan unit paparan bertingkat sebelum ini.

Honda juga telah meletakkan kebanyakan butang kawalan di bahagian tengah, dengan pengawal pendingin hawa tiga zon, pemilih gear dan susi lain semuanya berada berhampiran dengan pemandu. Panel meter pula kini menggunakan unit 7 inci berwarna.

Kebanyakan pemilik Odyssey di Amerika Syarikat mempunyai keluarga dan anak, dan Honda telah memastikan MPV baharu ini mempunyai kelengkapan yang bersesuaian. Sebagai contoh, terdapat tempat duduk dan trim pintu yang dibalut dengan kulit tahan kotor, manakala alas kaki dan tali pinggang keledar juga menggunakan warna hitam supaya tidak cepat kotor.

Bukan setakat itu, MPV ini juga didatangkan dengan CabinWatch, yang membolehkan pemandu dan penumpang hadapan memerhatikan penumpang belakang mereka, tidak kira tua atau muda. CabinTalk pula dapat membantu pemandu berkomunikasi dengan mereka yang duduk di belakang tanpa perlu kerap menoleh.

Penumpang yang memuat turun aplikasi CabinControl juga dapat mengawal sistem hiburan untuk bahagian belakang, pendingin dan pemanas hawa serta menghantar destinasi yang dimahukan kepada sisten navigasi.

Honda Odyssey 2018 muncul di Detroit – guna enjin V6 3.5 liter i-VTEC, kotak gear automatik 10-kelajuan

Bagi menjawab persoalan seperti “dah sampai ke?” yang kerap ditanya oleh penumpang, kenderaan ini dilengkapi dengan aplikasi “How Much Farther?”, di mana melaluinya, penumpang dapat melihat pergerakan kenderaan di skrin 10.2 inci, dan ia juga dapat disambung dengan servis Spotify, PBS Kids dan iHeart Radio.

Odyssey baharu ini terus mengekalkan ciri praktikaliti apabila menyediakan tempat duduk Magic Slide pada tempat duduk baris kedua. Ia boleh dilaras kepada pelbagai kedudukan yang dinamakan sebagai Easy Access, Super, Wide dan Buddy, sekaligus memudahkan pengguna.

Untuk aspek keselamatan, Odyssey baharu dilengkapi pakej Honda Sensing yang termasuk Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Keeping Assist (LKAS), Road Departure Mitigation (RDM) dan Adaptive Cruise Control (ACC). Turut diperlengkap adalah struktur badan Advanced Compatibility Engineering™ (ACE), serta jumlah beg udara yang banyak.

Ingin dinyatakan di sini, Odyssey yang ditampilkan ini adalah model yang dijual di Amerika Syarikat, dan ia adalah berbeza dengan Odyssey pasaran Jepun (JDM). Odyssey JDM kini sudah berada dalam generasi kelima dan sama seperti yang ditawarkan oleh Honda Malaysia sekarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required