Kia Niro Hybrid dipertonton di Singapore Motor Show

Kia Niro Hybrid dipertonton di Singapore Motor Show

Kia Niro Hybrid telah pun dipertontonkan di Singapore Motor show, selepas pertama kali ia diperkenalkan di Chicago Auto Show pada Februari 2016. SUV hibrid segmen-B ini dijual pada harga SGD109,999 (RM343,614) dengan Sijil Hak (Certificate of Entitlement (COE), dan ini termasuk dengan waranti enjin dan bateri selama 10 tahun, bersama waranti lima-tahun/tanpa had perbatuan.

Penjana kuasa bagi Niro adalah sama dengan yang ada pada Hyundai Ioniq, ini termasuk 1.6 liter Kappa GDI empat-silinder Atkinson cycle suntikan terus, yang mampu menghasilkan output 105 PS pada 5,700 rpm dan tork 147 Nm pada 4,000 rpm, dipadankan dengan transmisi automatik dwi-klac enam-kelajuan (DCT).

Ia turut dipadankan dengan motor elektrik permanent magnet synchronous berkuasa 32 kW (44 PS) berpunca dari pek bateri polimer lithium-ion 1.56 kWh yang diletakkan di bawah tempat duduk belakang. Niro juga menampilkan sistem brek janaan semula yang bantu mengecas semula bateri. Kia mendakwa penggunaan bahan apinya hanya sekitar 3.8 l/100 km.

Direka oleh pusat rekaan Kia di Irvine, California dan Namyang, Korea, Niro ditampilkan dengan imej yang bersesuaian dengannya. Selain logo ‘EcoHybrid’ yang terletak di belakangnya, tiada lagi elemen yang menggambarkan ia sebuah jentera hibrid.

Kia Niro Hybrid dipertonton di Singapore Motor Show

Jika melihat gaya badannya, ia kelihatan lebih besar berbanding Ioniq, namun sebenarnya tidak. Mengikut dimensinya, Niro berukuran 4,355 mm panjang, 1,805 mm lebar, 1,545 mm tinggi, di mana ia sebenarnya lebih kecil daripada Ioniq (4,470 mm panjang, 1,820 mm lebar, 1,450 mm tinggi) walau pun ia lebih tinggi. Kedua-duanya turut berkongsi dimensi bagi jarak roda yang sama iaitu 2,700 mm.

Perkara lain yang berbeza ialah pekali seretannya – Niro dianggarkan 0.29, Ioniq pula 0.24. Selain itu, Niro turut menampilkan pengurangan berat dengan menggunakan aluminium untuk binaannya, termasuk bagi hud, tailgate dan beberapa elemen suspensi bagi lengan jumpelang kawalan di bawah hadapan, knuckle untuk hadapan dan belakang, serta kaliper brek.

Daya tarikan bahagian luaran untuk model spesifikasi Singapura ini termasuklah lampu belakang kombinasi LED, roda aloi lima-jejari 16-inci (tayar rintangan olengan rendah), active air flap, air curtains, lampu utama projektor automatik dan pakej aerodinamik.

Sementara itu, untuk bahagian dalamannya, antara elemen yang ditampilkan termasuk sistem audio dengan skrin sesentuh TFT-LCD 5-inci, penghawa dingin automatik dwi-zon, corong penghawa dingin di belakang, kluster instrumen supervision TFT-LCD 4.2-inci dan pengecas tanpa wayar bagi telefon pintar. Niro juga menawarkan 427 liter bagi ruang kargo yang boleh dipertingkatkan sehingga 1,425 liter sekiranya tempat duduk belakang dengan nisbah 60:40 dibaringkan sepenuhnya.

Untuk bantuan pemanduan dan keselamatan, Niro didatangkan dengan tujuh beg udara (dua di hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu), pengesan titik buta, ABS dengan EBD, kawalan kestabilan elektronik (ESC), kawalan bantuan mula mendaki, bantuan brek, sistem pemantauan tekanan tayar dan kamera undur.

Niro ditawarkan dengan sembilan warna untuk dipilih iaitu Snow White Pearl, Silky Silver, Metal Stream, Platinum Graphite, Aurora Black Pearl, Rich Espresso, Gravity Blue, Deep Cerulean Blue dan Temptation Red. Apa pendapat anda tentang Niro? Adakah ia patut diperkenalkan untuk pasaran Malaysia?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required