Nissan Note dilancarkan di Thailand, dari RM71k

Nissan Note dilancarkan di Thailand, dari RM71k

Nissan Note akhirnya dilancarkan di Thailand, dengan menawarkan dua varian – V dan VL – harga dari 568,000 baht (RM71,714) untuk varian asas, sementara model spesifikasi tertinggi pula 640,000 baht (RM80,805).

Merupakan model baharu sepenuhnya untuk pasaran Thailand, Note merupakan model Nissan ketiga yang diperkenalkan di bawah projek Kerete ECO Thailand Fasa 1. Di bawah hudnya, terletak enjin tiga-silinder 1.2 liter yang sama seperti model hatchback March dan sedan Almera. Penjana kuasa ini mampu menghasilkan output sehingga 79 PS dan tork 106 Nm, dengan pacuan roda hadapan yang disalurkan menerusi transmisi Xtronic CVT sahaja.

Menurut Nissan, penggunaan bahan api bagi Note sekitar 5 l/100 km, dengan pelepasan CO2 lebih kurang 120 g/km, kedua-duanya dalam anggaran spesifikasi Fasa 1.

Berkenaan dengan rekaannya, Note dibina berdasarkan model facelift terkini yang diperkenalkan di Jepun pada November 2016. Perubahan visual yang boleh didapati termasuk gril V-motion yang lebih berketerampilan, lampu utama projektor baharu, bampar hadapan dan belakang yang direka semula, sementara bahagian dalamannya pula menampilkan roda stereng rata di bawah tiga-jejari.

Selain itu, Note turut menerima penghawa dingin automatik, sistem infotainmen skrin sesentuh 7-inci (hanya VL), sistem audio 5-inci (hanya V), kawalan roda stereng (hanya VL), operasi tanpa kunci, Fine Vision Meter dan fabrik upholsteri.

Bagi sistem bantuan pemandu dan keselamatan, Note didatangkan dengan dua beg udara hadapan, Kawalan Dinamik Kenderaan, ABS dengan EBD, bantuan brek dan bantuan mula mendaki sebagai elemen standard. Walau bagaimana pun, hanya VL yang menerima teknologi lebih canggih termasuk Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Brek Kecemasan Pintar Nissan, Brek Kecemasan Hadapan (dengan pengesan pejalan kaki), Amaran Penukaran Lorong, Paparan Pandangan Sekeliling dan Pengesan Objek Bergerak.

Note adalah betul-betul bersaing dengan Honda Jazz, di mana harganya sedikit tinggi antara
594,000 (RM74,993) dan 754,000 baht (RM95,220) di Thailand. Hanya yang membezakannya ialah Jazz tidak termasuk dalam senarai kereta Eco di Thailand disebabkan enjinnya 1.5 liter yang lebih besar (spesifikasi Fasa 1 adalah di bawah 1,200 cc), maka ia tidak menerima insentif harga.

GALERI: Nissan Note e-Power JDM

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required