Hypercar konsep elektrik sepenuhnya dari Singapura digelar Denbrobium, bakal membuat kemunculan sulungnya pada Geneva Motor Show tahun ini. Hypercar berkenaan adalah hasil usaha Vanda Electrics dan dibangunkan dengan usahasama Williams Advanced Engineering.

Selain dari pengumuman kemunculan sulungnya ini, tiada maklumat terperinci lain yang didedahkan oleh Vanda Electrics. Namun sebelum ini Denbrobium dikhabarkan akan dijana oleh motor elektrik dari Yasa yang mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 1,500 hp dan tork maksima 4,000 Nm. Kereta berkenaan juga didakwa mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.6 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 400km/j.

Nama Denbrobium tersebut diambil dari nama bunga orkid Singapura, oleh demikian, pintu dan bumbung hypercar ini direka agar boleh dibuka “secara serentak, seperti teater” menggambarkan bunga denbrobium yang mengembang. Selain itu, kereta ini juga direka dengan hidung yang tajam, ruang roda yang besar serta ruang kokpit seperti jet-pejuang yang hanya boleh memmuatkan dua orang.

Rekaan Denbrorium ini juga menampilkan fungsi aerodinamik maju dan dibina dengan struktur komposit ringan bersama “kulit karbon paling rendah di dunia” dari Bridge of Weir Leather Company yang dikatakan kurang meninggalkan impak kepada alam sekitar semasa proses produksi.

“Dendrorium diinspirasikan oleh alam sekitar dan berakar umbi dalam teknologi, gabungan rekaan dan kejuruteraan – saya tidak sabar untuk mendedahkan kereta ini kepada dunia pada Mac nanti,” ujar CEO Vanda Electrics Larissa Tan.

Sebelum ini, Vanda Electric telah pun menghasilkan skuter elektrik Motochimp, yang direka seakan motosikal klasik Honda Monkey dengan kebolehan bergerak sejauh 60 kilometer dengan satu cas penuh bateri.