Dendrobium – hypercar elektrik sepenuhnya dari Singapura bakal muncul di Geneva Motor Show 2017

Dendrobium – hypercar elektrik sepenuhnya dari Singapura bakal muncul di Geneva Motor Show 2017

Hypercar konsep elektrik sepenuhnya dari Singapura digelar Denbrobium, bakal membuat kemunculan sulungnya pada Geneva Motor Show tahun ini. Hypercar berkenaan adalah hasil usaha Vanda Electrics dan dibangunkan dengan usahasama Williams Advanced Engineering.

Selain dari pengumuman kemunculan sulungnya ini, tiada maklumat terperinci lain yang didedahkan oleh Vanda Electrics. Namun sebelum ini Denbrobium dikhabarkan akan dijana oleh motor elektrik dari Yasa yang mampu menghasilkan kuasa keseluruhan 1,500 hp dan tork maksima 4,000 Nm. Kereta berkenaan juga didakwa mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.6 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 400km/j.

Nama Denbrobium tersebut diambil dari nama bunga orkid Singapura, oleh demikian, pintu dan bumbung hypercar ini direka agar boleh dibuka “secara serentak, seperti teater” menggambarkan bunga denbrobium yang mengembang. Selain itu, kereta ini juga direka dengan hidung yang tajam, ruang roda yang besar serta ruang kokpit seperti jet-pejuang yang hanya boleh memmuatkan dua orang.

Rekaan Denbrorium ini juga menampilkan fungsi aerodinamik maju dan dibina dengan struktur komposit ringan bersama “kulit karbon paling rendah di dunia” dari Bridge of Weir Leather Company yang dikatakan kurang meninggalkan impak kepada alam sekitar semasa proses produksi.

“Dendrorium diinspirasikan oleh alam sekitar dan berakar umbi dalam teknologi, gabungan rekaan dan kejuruteraan – saya tidak sabar untuk mendedahkan kereta ini kepada dunia pada Mac nanti,” ujar CEO Vanda Electrics Larissa Tan.

Sebelum ini, Vanda Electric telah pun menghasilkan skuter elektrik Motochimp, yang direka seakan motosikal klasik Honda Monkey dengan kebolehan bergerak sejauh 60 kilometer dengan satu cas penuh bateri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required