SPYSHOT: Volkswagen Tiguan baharu dikesan di M’sia

SPYSHOT: Volkswagen Tiguan baharu dikesan di M’sia

Volkswagen Tiguan generasi kedua telah dikesan sekali lagi sedang diuji di Malaysia, kali ini kami menerima kiriman dari pembaca Wan Yoi. Seperti yang pernah dilaporkan sebelum ini, ia dijangka bakal dilancarkan sebagai model pemasangan tempatan (CKD) pada tahun ini, iaitu dipasang di kilang Volkswagen Malaysia Automotive Assembly di Pekan, Pahang.

Model di dalam foto ini dikesan menggunakan trade plate Pahang, sama seperti imej spyshot yang dirakamkan sebelum ini, cuma diletakkan pada warna badan yang berbeza. Seperti sebelum ini juga, logo VW turut ditampal dengan pelekat untuk melindungi identitinya.

Bahagian hadapan Tiguan ini seakan memberikan sedikit gambaran awal, dengan menampilkan lampu utama LED bersama lampu nyalaan siang serta lampu kabus hadapan. SUV ini memiliki tiga varian bagi pasaran lain – Trendline, Comfortline dan Highline, tetapi masih belum mengetahui adakah kita akan menerima yang sama untuk Malaysia.

SPYSHOT: Volkswagen Tiguan baharu dikesan di M’sia

Selain itu, Tiguan baharu ini juga ditampilkan dengan perubahan yang lebih radikal berbanding model sedia ada, termasuk saiznya yang lebih besar – 60 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar dan 77 mm jarak roda yang lebih panjang. Penambahan dimensi ini juga membantu memberikan ruang yang lebih praktikal, termasuk ruang bonetnya lebih 145 liter, menjadi 615 liter, atau 1,655 liter sekiranya tempat duduk belakang dibaringkan.

Peningkatan ini adalah hasil daripada binaan baharu bagi Tiguan, dengan menggunakan platform modular MQB, juga dengan pengurangan berat sehingga 50 kg. Malahan SUV baharu ini juga memiliki imej yang lebih berketerampilan berbanding Typ 5N (generasi pertama).

Tiguan juga boleh didapati dengan enjin pengecas turbo TSI dan TDI, sementara pilihan transmisi termasuk manual enam-kelajuan, DSG enam-kelajuan dan DSG tujuh-kelajuan. Bagi Malaysia, mungkin juga kita akan menerima enjin janaan petrol bersama kotak gear automatik.

GALERI: Volkswagen Tiguan semasa Frankfurt Motor Show 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required