VIDEO: Mazda Astina ‘menyelam’ redah banjir di Kelantan – bawa tujuh sekeluarga ke tempat selamat

Umum mengetahui, Malaysia kini sedang mengalami bencana banjir, khususnya di bahagian pantai timur tanah air berikutan musim hujan yang melanda. Dalam satu laporan berita oleh Sinar TV, seorang bapa kepada lima orang anak menyelamatkan seluruh ahli keluarga dengan memandu keretanya sendiri – Mazda Astina 323, meredah kawasan banjir untuk ketempat yang lebih selamat.

Menerusi video berkenaan dapat dilihat, Mazda Astina milik Roslan Abdul Aziz dari Kampung Chabang Empat Limbat tersebut ‘menyelam’ meredah air banjir yang hampir ke paras tingkap, dan selamat tiba ketempat yang lebih tinggi. Mereka sekeluarga kemudiannya mengeluarkan air yang memenuhi ruang kabin hampir keparas tempat duduk kereta.

Menurut Roslan, dia hanya bertawakkal kepada Allah dan mengharapkan enjin keretanya tidak mati ketika meredah banjir berkenaan bagi memastikan keselamatan seluruh keluarganya. Isteri Roslan, Suhaila Zainuddin turut tidak menyangka kereta suaminya itu berjaya meredah air yang bertakung di kawasan kediaman mereka, setelah hujan berterusan selama dua hari.

Mazda Astina 323 merupakan versi fastback lima-pintu Familia 323 generasi keenam (BG) – yang juga ‘datuk’ kepada model-model Mazda 3 generasi baharu. Selain dari bentuk fastbacknya yang berbeza dengan versi sedan, Astina turut diberikan muka yang berbeza – direka dengan tajam dengan rekaan lampu hadapan yang boleh disorokkan (pop-up headlight) seperti Mazda RX-7 pada era berkenaan. Bagi Astina pasaran Malaysia, ia ditawarkan dengan enjin 1.5 liter SOHC 16-injap, menerima suapan udara dan bahan api menerusi sistem karburator.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required