SPAD perhebat operasi ketika Tahun Baharu Cina

SPAD perhebat operasi ketika Tahun Baharu Cina

Semasa musim cuti sambutan Tahun Baharu Cina yang dijangka bakal mengalami pertambahan perjalanan pada terminal bas, lapangan terbang, pusat bandar dan lebuh raya, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan memperhebatkan penguatkuasaan termasuk memburu ‘ulat tiket’ dan memeriksa dokumen di terminal bas, lapor Bernama.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri, SPAD turut akan menjalankan operasi secara menyamar dan rondaan di lokasi terpilih bagi memantau pematuhan keselamatan oleh bas ekspres serta kelakuan pemandu.

SPAD bersama agensi penguatkuasaan lain seperti Jabatan Pengangkutan Jalan dan Polis Diraja Malaysia telah pun memulakan operasi bersama khas Tahun Baharu Cina dalam usaha mencegah nahas jalan raya semasa perayaan, bermula 21 Jan hingga 5 Feb dan merangkumi operasi 24 jam yang akan dijalankan dari 27 Jan hingga 1 Feb.

Nancy turut menyatakan, dalam tempoh tiga hari operasi khas tersebut, sebanyak 27 kes dikesan termasuk penangkapan seorang ‘ulat tiket’ dan sebanyak 383 kenderaan diperiksa serta lapan pegawai penguat kuasa telah melakukan samaran dalam empat perjalanan bas ekspres.

“Kerajaan mengingatkan pengusaha pengangkutan awam darat dan pemandu bas yang mereka mempunyai peranan penting dalam mempertingkat tahap keselamatan penumpang yang mereka bawa,” katanya. “Selain itu, pengusaha juga harus pastikan pemandu bas masing-masing mematuhi had laju pada setiap masa,” ujar beliau dan menegaskan kerajaan tidak akan teragak-agak mengenakan hukuman maksimum kepada pengusaha pengangkutan awam darat yang melanggar peraturan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required