VIDEO: 50 tahun sejarah prestasi pemanduan AMG

Tahun ini merupakan ulang tahun ke-50 AMG, cabang prestasi tinggi bagi jenama Mercedes-Benz. Sempena menyambutnya, syarikat berkenaan mengeluarkan sebuah video ringkas yang memaparkan sejarah perjalanannya setakat ini.

Bermula pada 1960an ketika dua orang jurutera Mercedes – Hans Werner Aufrecht dan Erhard Melcher – sedang membangunkan enjin perlumbaan bagi model 300 SE di jabatan pembangunan Daimler-Benz. Malangnya, syarikat mengambil keputusan untuk menamatkan semua penglibatan dalam perlumbaan tidak lama kemudian, tetapi tidak menghalang Aufrecht dan Melcher daripada meneruskan kerja mereka.

Bekerja di rumah Aufrecht di Grossaspach, mereka menggunakan masa terluang untuk meneliti dan mempertingkatkan prestasi enjin berkenaan. Pada 1965, Manfred Shiek, seorang rakan setugas di Daimler, mula berlumba di dalam German Touring Car Championship menggunakan enjin 300 SE itu, dan menang sebanyak 10 kali.

Walaupun dengan kejayaan dan reputasi yang hadir bersama enjin 300 SE itu, Aufrecht tetap ingin menawarkannya pada kenderaan dijalan raya biasa bagi model asal datangnya enjin berkenaan. Untuk itu, beliau meninggalkan Mercedes-Benz pada 1966, dan menubuhkan AMG pada 1967 bersama Melcher – A adalah sempena nama Aufrecht, M untuk Melcher dan G untuk Grossaspach (kampung kelahiran Aufrecht).

VIDEO: 50 tahun sejarah prestasi pemanduan AMG

Firma kejuruteraan seperti yang dikenali ketika itu berpusat di sebuah kilang terpakai di pekan bersebelahan, Burgstall. Beberapa tahun selepas penubuhannya, pencapaian pertama AMG dalam perlumbaan berlaku dalam tahun 1971 ketika perlumbaan 24 jam Spa – Mercedes 200 SEL 6.8 yang digunakan muncul juara dalam kelasnya serta menduduki tempat kedua secara keseluruhan – walaupun dengan kekurangan dari segi berat; ia kira-kira dua tan, bersaing dengan jentera lain yang lebih ringan.

Hanya pada 1976 syarikat itu memindahkan operasinya ke Affalterbach. Pada 1990, AMG memeterai perjanjian rasmi dengan Mercedes-Benz, di mana naik taraf oleh AMG akan ditawarkan kepada pelanggan, dan boleh diservis melalui pengedar terpilih Mercedes-Benz seluruh dunia.

Sebahagian daripada perjanjian itu juga menyaksikan Mercedes dan AMG akan membangunkan versi produksi kenderaan prestasi tinggi untuk secara bersama, untuk dipasarkan. Kereta pertama yang lahir daripada perjanjian itu ialah C63 AMG sedan, yang ingin bersaing dengan BMW M3 ketika itu. Kemudian, pada 1999, Daimler AG membeli dan mengawal pegangan dalam AMG dan menjadikannya sebahagian daripada Mercedes-Benz, dan kini dikenali sebagai Mercedes-AMG.

AMG kekal aktif dalam perlumbaan, dan mencatat kejayaan besar di dalam kejuaraan Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). Ia bermula dengan W201 190 E 2.3-16, kemudiannya ini dilanjurkan ke Formula 1, dengan pasukan Mercedes-AMG Petronas Motorsport yang mencatatkan kejayaan tiga tahun berturut-turut sebagai juara pengeluar. Dengan susur galur dan pencapaian seperti ini, tidak mustahil AMG akan terus berkembang untuk 50 tahun lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required