Honda dan General Motors jalin kerjasama untuk bina kilang pengeluaran hydrogen fuel cell kenderaan

Honda dan General Motors jalin kerjasama untuk bina kilang pengeluaran hydrogen fuel cell kenderaan

Honda dan General Motors (GM) menunjukkan minat penuh kepada kenderaan yang dipacu oleh enjin hydrogen fuel cell apabila kedua-duanya menjalin kerjasama untuk membina sebuah pusat pengeluaran fuel cell generasi baharu di Detroit, dengan jumlah pelaburan sebanyak 85 juta USD.

Kilang ini dijangka memulakan operasi pada tahun 2020 dan ia akan berada bersama di dalam kilang pengeluaran pek bateri GM yang sudah beroperasi sejak tahun 2009, mengeluarkan bateri untuk model seperti Chevrolet Volt, Spark EV dan Cadillac ELR. Pada masa ini, kilang tersebut menggunakan khidmat 120 orang pekerja dan apabila operasi hydrogen fuel cell ini bermula, ia akan menambah 100 lagi pekerja.

“Dalam masa tiga tahun yang lalu, jurutera daripada Honda dan GM telah bekerja bersama dalam satu pasukan untuk menyumbangkan pengetahuan masing-masing dalam kepakaran membina sistem fuel cell generasi baharu yang kompak dan kos rendah,” kata ketua pegawai operasi Honda Motor Co Ltd bahagian Amerika Utara, Toshiaki Mikoshiba.

Honda dan General Motors jalin kerjasama untuk bina kilang pengeluaran hydrogen fuel cell kenderaan

Beliau juga menyatakan bahawa kerjasama dalam pengeluaran hydrogen fuel cell ini akan membantu kedua-dua syarikat memberikan lebih nilai kepada pengguna kenderaan yang dikuasakan oleh enjin jenis ini di masa hadapan.

Sebagai tambahan kepada langkah untuk memajukan lagi prestasi sistem fuel cell tersebut, GM dan Honda juga akan bekerjasama untuk mengurangkan kos pembangunan dan pengeluaran melalui skala ekonomi dan mengambil sumber dari pihak yang sama. Dua syarikat ini juga akan membantu kerajaan dan pihak lain untuk membangunkan infrastruktur pengisian semula serta penerimaan pengguna terhadap enijn fuel cell ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required