Polis Terengganu berjaya catat pengurangan kematian akibat kemalangan jalan raya sepanjang Op Selamat 10

Polis Terengganu berjaya catat pengurangan kematian akibat kemalangan jalan raya sepanjang Op Selamat 10

Sepanjang 10 hari Op Selamat ke-10 sempena dengan Tahun Baharu Cina yang dilancarkan sejak 21 Januari lalu, polis Terengganu berjaya mengurangkan kadar kemalangan maut di negeri tersebut.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Terengganu, Supt Abd Razak Hassa, angka kematian jalan raya menunjukkan penurunan dengan hanya enam kematian direkodkan dalam tempoh berkenaan berbanding 11 kematian bagi tempoh sama tahun lalu, laporan Bernama.

“Jumlah kematian menunjukkan penurunan dan majoriti kemalangan ini melibatkan penunggang motosikal khususnya golongan remaja. Polis telah meningkatkan rondaan dan pemantauan di seluruh daerah dari Besut sehingga ke Kemaman termasuk di sepanjang laluan Lebuhraya Pantai Timur 2. Malah kita pecahkan pasukan rondaan di setiap jalan persekutuan dan lebuh raya, serta rondaan dilakukan secara berkala dengan melihat keadaan aliran serta pertambahan kenderaan,” ujarnya kepada pihak media.

Katanya lagi, statistik kematian itu dapat dikurangkan selepas beberapa langkah pencegahan dilaksanakan terhadap pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal khususnya golongan remaja pada operasi kali ini.

“Seramai 100 pegawai dan anggota trafik terlibat dalam Op Selamat berkenaan. Bagi lokasi yang kerap berlaku kemalangan maut kita tempatkan pasukan statik sebelum bergerak ke lokasi seterusnya,” sambungnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required