VIDEO: Polis siasat pemilik kenderaan yang dilanggar keretapi – bakal disaman jika disabit kesalahan

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, ASP Alzafny Ahmad telah mengesahkan pihaknya sedang menjalankan siasatan berhubung kes seorang lelaki yang meletakkan kenderaannya di landasan keretapi di Jalan Pelabuhan Selatan baru-baru ini, semata-mata mahu mengejar feri untuk ke Pulau Ketam bagi meraikan Tahun Baharu Cina di sana.

Katanya lagi, jika disabit kesalahan, lelaki berusia 56 tahun ini boleh dikenakan saman atau penalti antara RM1,000 dan RM5,000, dan kes tersebut sedang disiasat polis di bawah Seksyen 48 Akta Pengangkutan Jalan, laporan The Sun.

“Sewaktu kejadian tersebut, polis bantuan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah berusaha untuk menghubungi pemilik kenderaan berkenaan namun gagal. Lantas kakitangan KTMB dengan bantuan orang ramai telah bekerjasama mengalihkan kenderaan terbabit apabila sebuah keretapi dijadualkan lalu pada jam 1 tengahari,” ujar Alzafny.

Menurutnya, usaha untuk mengalihkan kenderaan terbabit tidak begitu berjaya memandangkan ada beberapa kenderaan yang turut diletakkan di kawasan berkenaan. Dan apabila keretapi tiba pada jam 1 tengahari, ia telah merempuh dan menyebabkan kerosakan di bahagian belakang kenderaan berkenaan.

Walau bagaimana pun, pemandu keretapi terbabit telah pun membuat laporan polis selepas insiden terbabit berlaku.

Alzafny turut berkata, pemilik kenderaan terbabit hanya menyedari insiden tersebut sejurus kembali dari Pulau Ketam pada jam 4 petang hari yang sama.

Klip video berdurasi 2 minit 7 saat berhubung insiden ini yang dirakamkan oleh saksi pada Isnin lalu, telah pun menjadi tular (viral) di Facebook. Ia menunjukkan bagaimana pemandu keretapi terbabit cuba untuk melepasi lokasi dengan pergerakan yang sangat perlahan untuk tidak menyebabkan lebih banyak kerosakan pada kenderaan berkenaan.

Pengajaran di sini ialah jangan sesekali mementingkan diri sendiri dengan meletakkan kenderaan sesuka hati di merata tempat sehingga menyusahkan pihak lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required