Abdul Rashid Musa dilantik menerajui Proton Edar

Abdul Rashid Musa dilantik menerajui Proton Edar

Proton Holdings Berhad mengumumkan pelantikan Abdul Rashid Musa sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar Sdn Bhd (PESB) yang baru, bermula 1 Februari. Beliau menggantikan Rohime Shafie, yang kini menyandang jawatan Ketua Automotif, Bahagian Pengedaran Automotif dan Pembuatan & Kejuruteraan.

Rashid mempunyai pengalaman lebih daripada 27 tahun di dalam bidang automotif. Memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Mekanikal dari Universiti Malaya pada tahun 1989, Rashid antara lain pernah terlibat di dalam bidang pembuatan, penyelidikan & pembangunan serta pengurusan, malah beliau juga merupakan seorang yang kuat menyuarakan aspek keselamatan penumpang.

Sebelum pelantikan ini, beliau bertugas Ketua Pegawai Teknikal Proton, yang bertanggungjawab antara lain di dalam membangunkan empat model baru yang diperkenalkan sepanjang 2016. Beliau juga merupakan ahli Lembaga Pengarah di beberapa anak syarikat PROTON dan memimpin beberapa syarikat di bawah kumpulan DRB-Hicom.

Dengan pelantikan ini, Proton yakin Rashid mampu untuk terus menerajui PESB bagi meneruskan sasaran pertumbuhan dalam meningkatkan penguasaan pasarannya. Dengan memanfaatkan latar belakang teknikal beliau, ia akan dapat menyumbang ke arah pelan penambah baikan rangkaian terutama dalam meningkatkan mutu perkhidmatan selepas jualan Proton.

PESB merupakan anak syarikat milik penuh PROTON, yang terlibat dalam pengedaran kereta Proton dan menyediakan jualan dan perkhidmatan selepas jualan kepada pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required