KTM RC Cup Asia buka peluang orang awam berlumba

KTM RC Cup Asia buka peluang orang awam berlumba

Selepas menunjukkan kejayaan di Eropah dan Amerika, perlumbaan ‘one make‘ KTM RC Cup akan dianjurkan pula untuk Asia pada tahun 2017. Ia dibuka kepada orang awam, terutamanya pelanggan KTM bagi merasai sendiri suasana perlumbaan profesional dan secara keseluruhannya, terdapat tiga kategori iaitu Orange, Silver dan Bronze.

Bagi kategori Orange, mereka yang berminat untuk berlumba mestilah berusia antara 14 hingga 22 tahun dan perlu membeli motosikal lumba RC Cup 390 pada harga 7,888 euro (RM37,590). Pada harga itu, selain motosikal itu sendiri, peserta juga akan mendapat pakaian lumba penuh, sokongan teknikal di litar dan bimbingan profesional, termasuk bekas pelumba terkenal Jeremy McWilliams.

Mereka juga perlu mempunyai sama ada lesen FIM International Road Racing License atau AAM Racing License untuk warga Malaysia. Bagi yang tidak mahu membeli motosikal lumba ini, KTM juga ada menyediakan pakej sewaan yang berpatutan.

Motosikal lumba KTM RC Cup 390 asasnya adalah RC 390 versi produksi, tetapi dinaik taraf dengan barangan PowerParts dan suspensi WP yang boleh dilaras sepenuhnya di hadapan dan belakang. Enjin yang digunakan masih lagi sama iaitu unit 373.2 cc dan didatangkan bersama downpipe ekzos dan kotak penapis angin.

Bahagian brek motosikal ini juga dinaik taraf, menyaksikan penggunaan cakera lebih besar di hadapan – 320 mm, pad brek lumba dan hos jalinan stainless steel. Motosikal ini juga tidak lagi mempunyai sistem ABS, dan hampir 1.2 kg dapat dikurangkan daripada bahagian itu.

Barangan lain yang dilengkapkan pada RC Cup 390 adalah penghadang angin hadapan jenis gelembung, tuil boleh laras, pelindung tangan, peletak kaki dan penukar gear jenis lumba (terbalik), fairing dan bahagian tempat duduk tunggal fiberglass, pelindung bawah enjin serta beberapa pilihan kombinasi sprocket dan rantai lumba.

Untuk perlumbaan RC Cup Asia kategori Orange ini, pemenang tempat pertama hingga kelima setiap perlumbaan akan menerima wang antara 400 euro (RM1,906) hingga 80 euro (RM381) manakala pemenang keseluruhan daripada lima perlumbaan akan mendapat tajaan penuh untuk berlumba dalam KTM RC Cup Eropah dan baucar KTM berjumlah 1,000 euro (RM4,765).

KTM RC Cup Asia buka peluang orang awam berlumba

Kategori Silver dan Bronze pula terbuka kepada sesiapa sahaja, tanpa had umur, dengan bayaran sebanyak 380 euro (RM1,810) untuk satu musim penuh dan 80 euro (RM381) untuk setiap pusingan. Motosikal yang perlu digunakan untuk perlumbaan adalah RC 390 untuk Silver dan RC 200/250 untuk Bronze.

Selain itu, motosikal peserta kategori ini juga perlu sekurang-kurangnya dilengkapi pakej asas perlumbaan yang dijual pada harga 338 euro (RM1,610), manakala dua pakej lagi yang masing-masing berharga 998 euro (RM4,756) dan 3,288 euro (RM15,669) disediakan sebagai pilihan tambahan.

Kesemua lima perlumbaan dalam siri KTM RC Cup Asia akan diadakan di Litar Antarabangsa Sepang, bermula 24 Mac dan saingan boleh melibatkan peserta dari seluruh Asia. Mereka yang berminat boleh menghubungi KTM Malaysia atau layari laman web www.ktmrccup.com.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required