Beberapa jalan ditutup secara berperingkat di Georgetown mulai 8 Feb ini sempena Thaipusam

Beberapa jalan ditutup secara berperingkat di Georgetown mulai 8 Feb ini sempena Thaipusam

Sempena dengan Thaipusam yang bakal disambut pada 9 Februari ini, beberapa jalan di Georgetown, Pulau Pinang, akan ditutup secara berperingkat mulai sehari sebelum hari perayaan tersebut bagi memberi laluan kepada perarakan pedati perak dan emas, laporan Bernama.

Menurut Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Mior Faridalathrash Wahid, antara laluan yang terlibat ialah Lebuh Queen/Penang, Lebuh Chulia, Gat Lebuh Chulia, Lebuh Victoria, Gat Jalan Prangin, Jalan C.Y Choy, Jalan Magazine, Jalan Datuk Keramat, Jalan Utama dan Jalan Air Terjun bagi perjalanan pergi.

Bagi perjalanan pulang pula membabitkan Jalan Air Terjun, Jalan Gottlieb, Jalan Tun Abdul Rahman, Jalan Cantoment, Jalan Macalister, Jalan Anson, Jalan Burma, Jalan Transfer, Jalan Sri Bahari, Jalan Penang, Jalan Campbell, Lebuh Buckingham, Jalan Masjid Kapitan Keling, Lebuh Chulia, Lebuh Queen, Lebuh Pasar, Lebuh Penang, Lebuh China dan Lebuh Pantai, katanya.

“Pada tahun ini ada sedikit perbezaan dengan pertambahan satu lagi pedati iaitu pedati emas. Kedua-dua pedati ini akan bergerak pada 8 Feb ini. Pedati perak akan bergerak dari kuil di Lebuh Penang pada pukul 7 pagi dan pedati emas akan bergerak lebih awal dari kuil Lebuh Queen pada pukul 5 pagi.

“Perjalanan perarakan itu biasanya lama walaupun laluannya tidak jauh dengan laluan pergi 6.5 km dan laluan balik 7.6 km. Kami akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada kedua-dua pedati ini dalam memastikan perjalanan mereka selamat,” katanya dalam sidang media semalam.

Mior Faridalathrash menasihatkan orang ramai yang ingin melalui kawasan-kawasan berkenaan supaya mematuhi arahan anggota polis yang bertugas.

Beliau berkata tahun ini pihaknya menambah keanggotaan yang akan ditugaskan mengawal keselamatan semasa perayaan Thaipusam yang dijangka dihadiri kira-kira 1.5 juta pengunjung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required