Nissan NV Cargo X – dari van komersial ke off-road

Nissan NV Cargo X – dari van komersial ke off-road

Jika sebuah van panel digunakan untuk tujuan pengangkutan sektor komersial atau perdagangan, itu perkara biasa, kerana ia memang direka sedemikian. Tetapi, jika van panel yang sama diubah suai untuk menjadi sebuah jentera off-road, itu agak luar biasa.

Inilah yang dilakukan oleh Nissan, ketika membangunkan sebuah van khas untuk sebuah rancangan televisyen X-treme Off-Road; ia dikenali sebagai Nissan NV Cargo X. Diasaskan daripada van kargo komersial NV 2500HD, yang kemudiannya dimodifikasi dengan agak “berat”.

Bahagian dari model asal yang masih digunakan antaranya ialah badannya serta kerangka. Selebihnya, banyak komponen dan elemen sudah di”salin”. Enjin misalnya; versi modifikasi ini menggunakan enjin dari model Titan XD – enjin Cummins 5.0 liter V8 diesel. Janaan kuasanya? 310 hp dan 752 Nm tork. Transmisi pula menggunakan unit yang sama dari model Titan, automatik enam-kelajuan dan sistem pacuan 4WD.

Nissan NV Cargo X – dari van komersial ke off-road

The Nissan NV Cargo X project vehicle.

Sistem gantungan atau suspensi juga diberikan talaan baru. Di bahagian belakang, Nissan menggunakan jenis leaf-spring tugasan berat. Bahagian depan pula digantikan dengan suspensi jenis coil spring. Ini memberikan tambahan ketinggian untuk memuatkan tayar off-road 37 inci yang digunakan ini. Ia juga memiliki kelegaan tanah sehingga 22 inci.

Aksesori off-road juga perlu ada, untuk membolehkannya digunakan pada permukaan yang mencabar, dan bukan sekadar dipenuhi hiasan kosmetik. Auxiliary light LED ada tiga – pada bahagian depan dan A-pillar. Bampar dibuat menggunakan tiub kerangka keras dan dilengkapi juga dengan skid plate.

Di bahagian dalam, ruang kargo van ini menempatkan tayar saiz penuh 37 inci, peralatan menyelamat, high lift jack, pengimpal, serta mesin pemampat udara. Walaupun bukan merupakan sebuah model produksi rasmi oleh Nissan, van cargo off-road ini akan turut dipamerkan sepanjang berlangsungnya Chicago Auto Show nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required