Honda WR-V – versi Brazil didedah, dilancar Mac ini

Honda WR-V – versi Brazil didedah, dilancar Mac ini

Honda telah mendedahkan spesifikasi bagi WR-V baharu, yang telah diperkenalkan di Sao Paulo International Motor Show pada November lalu. Model crossover kompak, yang dibina berasaskan Jazz ini, adalah untuk Brazil yang bakal dilancarkan pada Mac ini sebelum memasuki pasaran negara Amerika Selatan sebelum hujung tahun ini.

Menurut pengeluar kenderaan ini, “Winsome Runabout Vehicle” ini memiliki dimensi empat meter panjang, selebar 1.73 m dan setinggi 1.6 meter dengan jarak roda 2.55 m, ditawarkan untuk versatiliti bagi SUV kegunaan urban. Malahan ia juga mempunyai sudut “approach and departure”, masing-masing pada 21º dan 33º.

Untuk Brazil, WR-V dijanakan oleh enjin 1.5 i-VTEC FlexOne, dengan dipadankan bersama unit Earth Dreams CVT yang lengkap bersama torque converter. Dengan bahan api etanol, enjin ini mampu menghasilkan output sehingga 116 hp pada 6,000 rpm dan tork 150 Nm pada 4,800 rpm. Sekiranya dengan enjin petrol pula, ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 115 hp pada 6,000 rpm dan tork 149 Nm pada 4,800 rpm.

Honda WR-V – versi Brazil didedah, dilancar Mac ini

Menurut Honda, WR-V dibangunkan berdasarkan kajian yang dilakukan terhadap keperluan pelanggan di Amerika Selatan, dan hasilnya, rekaan SUV dengan “gaya urban dan tahan lasak” diperlukan.

Gandar belakang WR-V adalah sama seperti HR-V, tetapi telah dibangunkan semula untuk keperluan di negara tersebut dan lebih keras bagi memberikan keselesaan dan pengendalian yang lebih jitu.

SUV ini turut menampilkan roda stereng berkuasa yang dibangunkan khas untuknya, dengan jejari pusingan sehingga 5.3 meter. Ia juga dipadankan dengan roda aloi 16-inci dan tayar yang turut direka khas untuknya, dengan tayar unique195/60 yang dikatakan mampu memberikan keselesaan dan getaran yang lebih rendah.

Honda WR-V – versi Brazil didedah, dilancar Mac ini

Di dalamnya, kabinnya kelihatan lebih kurang sama seperti Jazz, tetapi pembelinya boleh memilih dua pilihan kekemasan iaitu hitam/perak dan hitam/jingga. Sistem tempat duduk Magic Seat, atau pun bagi pasaran lain dikenali sebagai ULTRa Seat (Utility Long Tall Refresh), juga boleh didapati untuk SUV ini.

Produksi bagi WR-V ini akan dilaksanakan di kilang Sumare di Sao Paulo, yang turut memproduksi Civic, HR-V, City dan Jazz (turut dikenali sebagai Fit bagi pasaran berkenaan) untuk Brazil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required