Lesen Memandu Malaysia kini sah digunakan di Qatar

Lesen Memandu Malaysia kini sah digunakan di Qatar

Berita baik untuk rakyat Malaysia yang berkerja di Qatar, kini mereka tidak lagi perlu untuk menjalani ujian di negara berkenaan sebaliknya boleh menggunakan Lesen Memandu Malaysia sekiranya mahu memandu sendiri kenderaan di sana, menurut laporan Bernama.

Kerajaan Qatar menerusi Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negerinya, Sheikh Abdullah Nasser Khalifa Al Thani, memberikan persetujuan berkenaan semasa pertemuan beliau bersama Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam.

Menurut Zahid, Perdana Menteri Qatar meluluskan permohonannya itu serta merta selepas beliiau memaklumkan masalah yang sering dihadapi rakyat Malaysia terutama yang bekerja di negara berkenaan, dan menjelaskan hubungan istimewa antara Malaysia dan Qatar membolehkan beberapa kesulitan yang dihadapi oleh rakyat dan syarikat Malaysia diselesaikan segera tanpa melalui saluran diplomatik yang sulit dan lama.

Sebelum ini, rakyat Malaysia perlu menduduki dan lulus ujian memandu sebelum boleh memandu kenderaan berikutan Qatar menggunakan sistem pemanduan sebelah kiri berbanding pemanduan di sebelah kanan di Malaysia. Justeru, Zahid menegaskan rakyat Malaysia di Qatar perlu menjaga imej dan reputasi baik sedia ada bagi memastikan keyakinan kerajaan Qatar terhadap negara tidak terjejas.

Menurut Zahid lagi, hasil pertemuan beliau dengan beberapa pemimpin Qatar pada lawatan rasmi ini memperlihatkan bahawa kerajaan Qatar memandang tinggi sumbangan rakyat dan keupayaan syarikat serta tenaga kerja dari Malaysia yang terdiri daripada kumpulan teknikal dan profesional dan bukannya kalangan buruh atau pekerja tidak terlatih seperti dari negara lain.

Presiden Persatuan Malaysia-Qatar, Ahmad Hasnan Mohd Zaki pula menyatakan, penggunaan lesen memandu Malaysia itu akan banyak membantu rakyat Malaysia yang baru tiba di negara ini kerana sebelum ini rakyat Malaysia terpaksa menunggu sekurang-kurangnya empat bulan dan membelanjakan kos $2,500 Riyal (RM3,036) untuk menduduki ujian memandu tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required