VIDEO: Euro NCAP tunjuk perbezaan peningkatan keselamatan kenderaan sejak 20 tahun penubuhannya

Program Penilaian Kereta Baharu Eropah (Euro NCAP) telah pun menjangkau usia 20 tahun pada 2017. Untuk itu, mereka telah pun menyiarkan sebuah video ujian perlanggaran yang menunjukkan peningkatan yang agak drastik dari segi keselamatan sejak badan berkenaan ditubuhkan pada tahun 1997.

Ujian pelanggaran tersebut melibatkan Rover 100 yang berusia 20 tahun dan juga Honda Jazz 2015, yang boleh dikatakan berada pada segmen yang sama serta skala harga yang hampir sama, pada era masing-masing. Kedua-dua kereta ini diuji dengan pelanggaran hadapan secara off-set pada kelajuan 64 km/j (40 bs/j).

Menerusi video ini, jelas kelihatan bahagian hadapan Rover berkenaan remuk kerana impak yang dikenakan. Walaupun dilengkapi beg udara, struktur asas badan yang lemah telah membuatkan roda stereng turut tercampak dan tidak dapat melindung pemandu pada kadar sepatutnya.

VIDEO: Euro NCAP tunjuk perbezaan peningkatan keselamatan kenderaan sejak 20 tahun penubuhannya

Menurut Euro NCAP, perubahan bentuk badan pada Rover berkenaan menyebabkan alat tukang perlu digunakan mengeluarkan penumpang dari kenderaan. Penumpang dan pemandu Rover tersebut juga mungkin akan mati atau mengalami kecederaan serius dalam kemalangan sedemikian.

Namun, perkara sebaliknya berlaku pada Jazz. Walaupun bahagian hadapannya remuk teruk (bahagian tersebut memang direka untuk remuk dalam kemalangan bagi menyerap impak pelanggaran), kerangka bahagian kabin yang direka lebih kukuh dan juga jumlah beg udara yang lebih banyak, penumpang dan pemandu Jazz berkenaan boleh keluar sendiri dari kenderaan mereka dan hanya mengalami kecederaan ringan.

“Kami sangat berbangga – kami telah menjadi tunjang keselamatan jalan raya selama 20 tahun – kerana program ujian keselamatan Euro NCAP telah mencapai peningkatan menyelamatkan nyawa yang besar pada kereta dan membantu Eropah untuk mencapai kadar kehilangan nyawa di jalan raya paling rendah berbanding rantau lain di dunia,” kata ketua setiausaha Euro NCAP, Michiel van Ratingen.

Sejak ditubuhkan, Euro NCAP telah menerbitkan lebih dari 630 penarafan keselamatan, ujian pelanggaran sekitar 1,800 kereta dan juga membelanjakan jumlah keseluruhan berjuta euro bagi membuatkan kereta lebih selamat. Hasil ujian pertama Euro NCAP didedahkan pada 4 Februari 1997, melibatkan tujuh kereta popular era tersebut iaitu Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Nissan Micra, Vauxhall/Opel Corsa dan Renault Clio. Rover 100 juga terlibat dengan pendedahan hasil ujian pertama tersebut, dan merupakan satu-satunya kereta diberikan penarafan satu-bintang.

Ujian-ujian ini mendedahkan tahap keselamatan pada pelbagai kereta penumpang keluarga, menyebabkan pengeluar-pengeluar mengubah rekabentuk kereta mereka bagi mempertingkatkan keselamatan ketika berlakunya pelanggaran, dan terkini mengelakkan dari terjadinya kemalangan menjadi fokus yang lebih utama.

Menerusi usaha-usaha yang dijalankan ini, kini teknologi keselamatan baharu atau yang ditawarkan sebagai opsyen sebelum ini seperti beg udara pemandu dan penumpang, beg udara sisi, amaran pemakaian tali pinggang keledar dan kawalan kestabilan elektronik telah pun dilengkapkan sebagai ciri standard bagi semua kereta baharu yang dijual di Eropah.

“Impak daripada ujian ini tidak boleh dianggap remeh. Sebelum adanya Euro NCAP, pengguna hanya bergantung kepada dakwaan dari pengeluar. Kini kami mempunyai kereta yang paling selamat pernah dihasilkan dan tahap keselamatan setiap kereta ini didedahkan kepada umum. Kejayaan ini hanya boleh dicapai dengan bekerja sama rapat secara aktif di Eropah di bawah satu payung dan dengan meneruskan pelaburan terhadap keselamatan yang lebih baik,” kata presiden Euro NCAP dan ketua pegawai teknikal Tatcham, Andrew Miller.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required