Kia Sportage CRDi diesel bakal dilancar di M’sia Q1 ini

Kia Sportage CRDi diesel bakal dilancar di M’sia Q1 ini

Pada penghujung bulan lalu, selepas Kia Grand Carnival, pada tahun ini juga, Naza Kia Malaysia Sdn Bhd telah mengesahkan bakal melancarkan model Rio 2017 dan juga Optima generasi ke-empat.

Hari ini, dalam majlis sambutan Tahun Baharu Cina yang berlangsung di Kia Red Cube, Petaling Jaya, pengedar utama jenama Kia di Malaysia turut mengumumkan akan melancarkan model Sportage CRDi diesel pada suku pertama (Q1) tahun ini. Ini memberikan satu lagi pilihan menarik buat rakyat Malaysia yang gemarkan enjin diesel, selain model Sorento 2.2 LS diesel yang dilancarkan pada tahun lalu (bersama-sama varian petrol 2.4 MS dan 2.4 HS) dan juga Grand Carnival 2.2 CRDi yang telah pun dibuka tempahannya akhir tahun lalu.

Kia Sportage CRDi diesel bakal dilancar di M’sia Q1 ini

Sportage CRDi ini dipadankan oleh enjin 2.0 liter turbodiesel dengan hamburan kuasa 184 hp dan tork 400 Nm antara 1,750 hingga 2,750 rpm (juga terdapat versi 134 hp/373 Nm). Penjana kuasa ini turut digandingkan dengan kotak gear konvensional automatik enam-kelajuan. Kia mendakwa penggunaan bahan api kombinasi adalah sekitar 6.5 liter per 100 km (15.4 km/l).

Naza Kia Malaysia memberitahu paultan.org, Sportage diesel ini telah pun mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa dan akan dilancarkan pada suku pertama tahun ini.

Akhir tahun lalu, kami juga telah memaklumkan bahawa Hyundai-Sime Darby Motors juga akan meletakkan varian diesel bagi barisan Tucson juga pada Q1 2017, bersama 1.6 T-GDi turbo petrol. Di mana Tucson CRDi akan didatang bakal hadir sama dengan R-series turbodiesel seperti Sportage CRDi, memberikan pilihan yang lebih variasi bagi penggemar SUV. Buat setakat ini, hanya Mazda CX-5 SkyActiv-D sahaja pilihan diesel untuk segmen ini.

GALERI: Kia Sportage 2.0 GT Line

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required