Selalunya kerap juga kami dapat mengesan model kereta yang menjadi intipan jurufoto pengintip kami, tetapi adakalanya agak sukar kerana bahagian hadapan atau belakangnya tidak begitu jelas untuk ditafsirkan. Namun bagi foto ini, ia memang jelas sebagai Kia sedan, tetapi kami tidak dapat mengagak model apakah ini.

Saiz keseluruhan model ini dengan paten rimnya kelihatan ia mungkin di bawah segmen-C, bukannya Rio sedan generasi akan datang. Walau bagaimana pun, bentuknya juga tidak menggambarkannya sebagai ganti kepada Cerato.

Apa yang kami dapat simpulkan, kemungkinan ia merupakan sedan bajet untuk pasaran China, di mana ia menggantikan model generasi pertama Cerato (dijual di sana sebagai Spectra5). Ia masih lagi diproduksi di sana, bersama Forte dan model semasa Cerato yang dikenali sebagai K3.

Kereta ini dikesan pada masa yang sama dengan Hyundai Celesta iaitu model untuk China sahaja, yang pasa dasarnya menggunakan kerangka Elantra/Avante generasi ke-empat. Mungkin ini satu lagi perkongsian platform dan enjin antara Kia dan Hyundai, dan kebarangkalian ia adalah versi Kia bagi Celesta. Jika ya, ia mungkin menggunakan enjin Hyundai 1.6 liter dengan kuasa 122 hp serta kotak gear manual dan automatik enam-kelajuan yang sama.

Malah, model kereta ini juga boleh dipasarkan di Eropah di bawah sedan bajet segmen-C, diposisikan di bawah Cee’d sebagai sedan entry-level dengan harga yang lebih berpatutan. Iaitu sama pasaran seperti Fiat Tipo dan Renault Fluence.