SsangYong meletakkan sasaran untuk menjadi pengeluar pertama yang memperkenalkan sistem tingkap sesentuh pada kenderaan mereka. Perkara ini diberitahu kepada Autocar UK dan pengeluar dari Korea itu, yang juga kini dimiliki oleh syarikat Mahindra & Mahindra dari India menjangka teknologi baru ini akan menemui orang awam sebelum hujung tahun ini.

Melalui sistem ini, pemandu dan penumpang kenderaan boleh membuka dan menutup tingkap kenderaan dengan hanya menyentuh cermin tersebut, namun ia masih perlu melalui beberapa proses sebelum tiba pada model produksi. Ia akan ditampilkan buat pertama kalinya pada model konsep terlebh dahulu.

“Syarikat akan terus membangunkan produk generasi baru yang dapat memenuhi keperluan pelanggan, sambil menetapkan sesuatu yang baru untuk menggalakkan idea kreatif dan penyelidikan inovatif,” kata ketua pegawai eksekutif SsangYong, Choi Jong-sik.

Syarikat lain yang menyatakan idea sama adalah Jaguar, di mana ia diumumkan tahun lalu, namun tidak diberitahu bila akan berada pada kenderaan produksi.