Pakatan Renault Nissan bakal melaraskan semua platform kenderaan elektrik mereka, termasuk dari Mitsubshi setelah pakatan berkenaan membeli 34% kepentingan dalam Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Penyeragaman platform berkenaan dilihat bakal merendahkan kos pembinaan kenderaan elektrik dengan menggunakan skala ekonomi, menurut laporan Nikkei Asian Review.

Untuk semua kenderaan elektrik Renault dan Mitsubishi selepas ini akan menggunakan platform yang bakal menjadi asas kepada Nissan Leaf generasi seterusnya. Ketiga-tiga jenama ini bakal menggunakan komponen utama yang sama seperti motor elektrik, bateri dan inverter. Ini bakal merendahkan lagi harga permulaan Leaf kepada 20% lebih murah yang dijangka $17,000 (RM76,131).

“Kami percaya sinergi ini akan mengembalikan 10% dari pelaburan Nissan pada 2017 dan lebih dari 20% tahun berikutnya. Serentak dengan kerjasama kami meningkat pada tahun akan datang, kami akan mengenal pasti sinergi tambahan pada peringkat rantau, serta meneroka faedah spesifik untuk Renault dan rakan kongsi lain kami,” kata pengerusi dan CEO Nissan Carlos Ghosn.