Mercedes-Maybach G650 Landaulet – G-Wagen V12 AMG dengan tempat duduk belakang mewah S-Class

Mercedes-Maybach G650 Landaulet – G-Wagen V12 AMG dengan tempat duduk belakang mewah S-Class

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet ;*Kraftstoffverbrauch kombiniert: 17,0 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert: 397 g/km
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet; *Fuel consumption combined: 17.0 l/100 km, CO2 emissions combined: 397 g/km

Jenama yang membuatkan Mercedes-Benz bertambah mewah – Mercedes Maybach – telah memperkenalkan kenderaan off-road lagenda Merc iaitu G-Class (atau popular dengan nama G-Wagen) versinya, digelar Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. G-Wagen lebih mewah ini bakal muncul buat pertama kali pada Geneva Motor Show 2017, yang bakal berlangsung bulan hadapan.

G 650 dari Maybach tersebut di ukur dengan dimensi 5,345 mm panjang dan 2,235 mm tinggi, dengan jarak roda 3,428 mm, menjadikan ia 659 mm lebih panjang dan 302 mm lebih tinggi dari G-Class standard. Jarak antara gandar hadapan dan belakang juga telah ditarik sepanjang 578 mm.

Maybach masih lagi menggunakan gandar portal pada G 650 sama seperti G 63 AMG 6×6 dan juga G 500 4×4², yang menggunakan gear hubungan tambahan pada setiap hujung gandar bagi memberikan kelegaan tanah setinggi 450 mm. Tiga unit locking dfferential dan juga kotak gear low range masih dikekal seperti G-Wagen standard, serta diberikan roda aloi gergasi lengkap dengan tulisan “Landaulet” berdiameter 22-inci, dibaluti tayar 325/55R22.

Mercedes-Maybach G650 Landaulet – G-Wagen V12 AMG dengan tempat duduk belakang mewah S-Class

Mercedes-Maybach G650 Landaulet masih mengekalkan enjin AMG G 65, iaitu enjin V12 6.0 liter turbo berkembar berkuasa 630 hp dan juga tork rasaksa 1,000 Nm. Sebelum kesemua kuasa ini dihantar ke kesemua roda, ia terlebih dahulu diselia oleh kotak gear automatik tujuh-kelajuan AMG Speedshift Plus 7G-Tronic.

Seperti juga model Maybach yang lain, bukan sekadar kuasa yang diberi perhatian, tetapi paling mustahak ialah ciri-ciri mewahnya. Oleh itu, bahagian belakang G 650 dengan jarak roda yang lebih panjang ini telah diberikan tempat duduk mewah pelbagai kontur dari S-Class, berserta semua kelengkapan mewah dari sedan tersebut.

Tempat duduk ini menampilkan kesemua ciri termasuk larasan berkuasa, ruang udara yang mengembung untuk meningkatkan keselesaan dan juga sokongan sisi, serta fungsi pengurut Energizing yang mampu memberikan urutan tungku panas. Ia turut diberikan konsol tengah kelas business dilengkapi pemegang cawan dengan pemanas, serta meja dibalut kulit bagi memberikan ruang menulis yang selesa.

Di hadapan penumpang belakang ini juga turut diberikan Indivdual Entertaiment System yang terdiri dari dua-unit skrin infotaimen berdefinasi tinggi bersaiz 10-inci, dan juga konsol tengah yang direka seperti konsol bahagian hadapan dengan dua glovebox.

Untuk melengkapkan ruang ini, ia turut diberikan bumbung kanvas cabriolet penuh, bagi membolehkan penumpang menikmati suasana segar diluar. Cermin pemisah boleh laras berkuasa turut dipadankan bagi memberikan lebih privasi antara penumpang dan pemandu.

Pembeli akan ditawarkan dengan plihan empat pilihan upholsteri dua-tona designo (dengan corak sulaman permata), tiga warna kanvas penutup bumbung cabriolet dan empat warna luaran kemasan designo. Untuk membezakan G 650 dari G-Class lain, ia diberikan gril krom dua bahagian, lencana “V12 Biturbo”, fender flare karbon bersaiz besar bagi menempatkan roda gergasi, pelindung bawah dihadapan dan belakang, serta side step berkuasa yang boleh disorokkan.

Model istimewa ini masih dibina di kilang Magna Steyr, Graz, Austria bersama G-Wagen lain, namun penghasilannya hanya terhad kepada 99 unit sahaja untuk seluruh dunia. Ia akan mula dijual setelah didedahkan secara rasmi di Geneva nanti dan penghantaran kepada pelanggan akan bermula pada musim luruh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required