Setakat waktu ini, tentunya sudah ramai di antara kalian yang sudah pernah terserempak dengan Honda BR-V, sebuah kenderaan jenis crossover terbaru yang dilancarkan oleh Honda Malaysia awal Januari lalu. Sambutan yang menggalakkan – tempahan 4,000 unit dalam masa tiga minggu – yang melepasi jangkaan awal pengeluarnya sendiri menjadi suatu petunjuk awal yang positif terhadap penerimaan model ini di Malaysia.

Apa yang menarik tentang Honda BR-V ini? Antaranya, ia merupakan sebuah crossover tujuh tempat duduk pemasangan tempatan, dan untuk itu, harga yang ditawarkan juga sangat menarik; bermula RM85,500.

Mungkin juga anda sudah sedia maklum, model ini sebenarnya dibangunkan khusus untuk pasaran ASEAN, menggunakan platform yang sama dengan model Honda Brio/Mobilio yang dijual di Indonesia. Bagi janaan kuasa pula, ia menggunakan enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC, berkuasa 120 PS dan 145 Nm. Ia dipadankan dengan sistem transmisi CVT Earth Dreams pacuan roda depan,

Untuk memudahkan anda mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan model ini, tonton video ringkas yang kami sediakan ini. Seperti biasa, kami gariskan lapan perkara menarik atau penting yang perlu anda tahu tentangnya. Semoga ada manfaat.

GALERI: Honda BR-V 1.5L V