Mazda MX-5 RF sudah berada di Malaysia – 2.0 L, pilihan transmisi manual , dijangka cecah RM250k

Mazda MX-5 RF sudah berada di Malaysia – 2.0 L, pilihan transmisi manual , dijangka cecah RM250k

Satu lagi kejutan daripada Mazda- model MX-5 RF kini sudah berada di Malaysia dan ia sudah boleh dilihat di pusat pameran syarikat itu di Glenmarie, Shah Alam. Ketibaan model dengan bumbung jenis fastback dan boleh ditarik ke belakang ini sudah diumumkan sejak bulan Ogos tahun lalu dan kini ia menjadi kenyataan.

Beza antara MX-5 RF dengan MX-5 soft top adalah ia menggunakan bumbung besi yang boleh dilipat, dan dimasukkan ke bahagian belakang secara automatik dalam masa hanya beberapa saat dengan menekan butang di bawah tombol pengawal pendingin hawa. Bermakna pengguna tidak perlu melakukannya secara manual dan ia boleh digunakan pada kelajuan sehingga 10 km/j.

Untuk menggunakan rekaan bumbung baru ini, MX-5 RF dinaik taraf dengan tiang belakang dan bahagian tengah baru, serta cermin belakang yang lebih tegak di hadapan dan condong di belakang, menghasilkan rupa sebuah fastback. Bahagian lain kenderaan ini sama sahaja dengan versi soft top, termasuk ruang simpanan 130 liter.

Model yang boleh dilihat tiba di Malaysia ini berbeza dengan model yang dipertontonkan di New York, di mana ia menggunakan warna Soul Red dan bukannya Machine Grey. Apa pun, ia tetap menarik.

Di bawah hudnya terdapat enjin SkyActiv-G empat silinder 2.0 liter N/A petrol yang berkuasa 158 hp dan 200 Nm, sama seperti versi soft top. Walaubagaimanapun, selain transmisi automatik, enjin ini turut ditawarkan dengan transmisi manual enam kelajuan SkyActiv-MT, sebagai tambahan.

Senarai kelengkapan juga sama, dengan lampu utama LED adaptif, lampu siang LED, rim 17 inci, sistem pemasukan tanpa kunci, butang pemula enjin, pendingin hawa automatik, cruise control, sistem hiburan dan informasi MZD Connect, skrin sesentuh tujuh inci dan sistem bunyi Bose sembilan pembesar suara. Semua ini datang secara terus.

Kami diberitahu oleh wakil Bermaz bawa MX-5 RF versi automatik akan dijual pada harga tidak rasmi RM250,000 (versi manual sepatutnya akan jadi lebih murah), dan pelancaran rasmi dijangka berlaku pada bulan April atau Mei. Sebagai perbandingan, versi soft top dijual pada harga RM219,999. Apapun, tempahan untuk kedua-dua jenis transmisi pada MX-5 RF sudah dibuka. Anda juga boleh mendapatkan tawaran istimewa Mazda MX-5 di CarBase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required