SPYSHOT: BMW i8 Spyder ditemui waktu jalani ujian

SPYSHOT: BMW i8 Spyder ditemui waktu jalani ujian

Pada tahun 2012, BMW i8 Spyder muncul sebagai sebuah kenderaan konsep dan kini, model plug-in hybrid enjin di tengah dengan badan tanpa bumbung ini ditemui sedang diuji. Bagi model produksi, ia dijangka menggunakan pakej kuasa sama seperti versi coupe yang akan diperbaharui (facelift) tidak lama lagi, dengan motor elektriknya mungkin dinaik taraf dan mempunyai lebih kuasa berbanding 131 hp dan 250 Nm yang disediakan pada model sekarang.

Enjin tiga silinder 1.5 liter turbo petrol yang digabungkan bersama motor elektrik ini juga dijangka akan menerima pembaharuan, bersama lebih kuasa, dijangka menghampiri 420 hp seperti yang dilaporkan oleh Autocar. Transmisi automatik enam kelajuan pada i8 juga mungkin sepatutnya akan dinaik taraf.

Untuk pek bateri, naik taraf yang dijangka adalah untuk menjadikannya seperti i8 yang digunakan sebagai kenderaan keselamatan Formula E, iaitu bateri 10 kWh yang lebih besar, berbanding 7.1 kWh sekarang. Naik taraf ini akan diberi kepada i8 coupe facelift dan Spyder.

Sama juga dengan perubahan pada bahagian casis, di mana jika melihat kepada model yang digunakan sebagai kenderaan keselamatan Formula E, ia mempunyai upper wishbone dan tapak yang diubah suai, spring dan penyerap berbeza dan lebih rendah 15 mm. Semua ini dijangka diambil untuk kegunaan i8 coupe facelift dan Spyder.

Menurut ketua pegawai eksekutif BMW, i8 Spyder akan diperkenalkan pada tahun 2018 dan ini bermakna, i8 coupe facelift akan muncul sedikit lebih awal daripada waktu tersebut, yang mana boleh jadi pada penghujung tahun 2017.

BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required