JPJ, SKMM digesa sekat taktik penipuan jualan kenderaan atas talian – terpedaya harga murah

JPJ, SKMM digesa sekat taktik penipuan jualan kenderaan atas talian – terpedaya harga murah

Penangan terpengaruh dengan jualan kenderaan yang ditawarkan harga yang murah, ramai pembeli yang terpedaya kerana ada di antara iklan yang dipaparkan menerusi jualan atas talian melibatkan penipuan. Menurut Presiden Persatuan Pengedar Kereta dan Syarikat Kredit Kuala Lumpur-Selangor, Khoo Kah Jin, pihaknya telah menerima banyak aduan mengenai taktik penipuan sebegini sejak tahun lalu.

Justeru, pihaknya menggesa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) supaya menyekat penipuan melalui iklan jualan kenderaan atas talian, laporan Kosmo.

Katanya, taktik yang digunakan ialah memaparkan gambar kenderaan yang dijual oleh syarikat kenderaan terpakai tetapi menggunakan maklumat iklan palsu. Bukan itu sahaja, harga yang ditawarkan adakalanya lebih rendah sehingga 50% berbanding syarikat kereta terpakai.

“Mangsa menyedari ditipu apabila pengiklan ini gagal dihubungi selepas wang tempahan dimasukkan ke akaun mereka,” ujarnya pada sidang akhbar di sini semalam.

Menurutnya lagi, sepanjang tahun lalu, pihaknya menerima tujuh aduan melibatkan kerugian antara RM500 hingga RM7,500 selepas tertipu dengan iklan di laman web. Kebanyakan mangsa terdiri daripada golongan berusia terutamanya dari Pantai Timur kerana tertaik dengan tawaran harga kenderana murah.

“Saya ingin menasihati orang ramai supaya lebih berhati-hati jika melayari iklan jualan kenderaan di Internet. Malah orang ramai disarankan berurusan terus di premis yang berdaftar bagi mengelakkan terpedaya,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required