Pengharaman Dego Ride belum muktamad – Nancy

Pengharaman Dego Ride belum muktamad – Nancy

Perkhidmatan Dego Ride diharamkan atau tidak? Di dalam perkembangan terbaru, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri menyatakan masih belum ada keputusan pengharaman oleh kerajaan terhada perkhidmatan teksi motosikal itu.

Dalam sebuah laporan oleh The Sun Daily, beliau menyatakan belum ada keputusan rasmi yang dicapai oleh Kabinet dan masih belum ada undang-undang untuk menyelia perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian setakat ini.

“Kerajaan tidak berhasrat untuk terus sampai kepada kesimpulan mengharamkan perkhidmatan berkenaan, kerena ia melibatkan banyak pihak. Untuk itu, sebelum tiba kepada keputusan akhir, kajian mendalam terhadap pasaran perkhidmatan ini perlu dijalankan dahulu,” tambah beliau.

“Ini bertujuan untuk memastikan keputusan yang akan diambil oleh kerajaan tidak terlihat mengabaikan kreativiti dan inovasi golongan B40,” jelas beliau.

Tambah beliau lagi, sekiranya ada permintaan berterusan untuk perkhidmatan itu, maka kerajaan perlu mempertimbangkan untuk memasukkannya ke dalam undang-undang sedia ada, seperti yang dilakukan terhadap Gran dan Uber.

Beliau menekankan, adalah terlalu awal bagi kerajaan untuk menyatakan pendiriannya ketika ini berkaitan hal berkenaan. Sementara itu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai minggu lalu memaklumkan bahawa Kabinet bersetuju dengan kementerian untuk mengharamkan perkhidmatan Dego Ride atas sebab-sebab keselamatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required