Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – 680 hp/850 Nm

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – 680 hp/850 Nm

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid baharu ini dijangka bakal dipertontonkan di Geneva Motor Show 2017 bulan hadapan. Diletakkan di tangga teratas dalam barisan Panamera, Turbo S E-Hybrid ini didapati dengan dua jarak roda – biasa (2,950 mm) dan Executive yang lebih panjang (3,100 mm).

Jika Panamera 4 E-Hybrid dipadankan dengan enjin 2.9 liter V6, untuk Panamera Turbo S E-Hybrid ini pula didatangkan dengan penjana kuasa 4.0 liter biturbo V8 (550 hp/770 Nm). Ia juga digandingkan bersama motor elektrik 136 hp, dengan jumlah keseluruhan sistem output mencecah 680 hp dan 850 Nm, di mana ia adalah melebihi kebanyakan model hibrid yang lain dengan 462 hp dan 700 Nm.

Ia juga dipadankan dengan transmisi PDK dwi-klac lapan-kelajuan dan juga sistem pacuan semua-roda Porsche Traction Management (PTM) yang memastikan semua kuasa digunakan sebaik mungkin. Pacuan dari 0-100 km/j hanya mengambil masa 3.4 saat dan kelajuan maksimum pula sehingga 310 km/j, menjadikannya lebih pantas berbanding Panamera Turbo dengan Sport Chrono Package (3.6 saat/306 km/j).

Malahan Turbo S E-Hybrid juga boleh dipandu dengan kuasa elektrik sepenuhnya sehingga 50 km, hasil padanan bateri14.1 lithium-ion yang menyalurkan kuasa ke motor elektrik.

Pengecasan bateri dengan sambungan 10 A/230 V mengambil masa lebih kurang enam jam, tetapi ia boleh menjadi lebih pantas dengan menggunakan sama ada pengecas 7.2 kW atau sambungan 32 A/230, yang mengurangkan masa selama 2.4 jam

Jentera ini dihidupkan dengan mod ‘E-Power’ tetapi pedal pendikit perlu ditekan sedikit atau apabila apabila bateri dicas sehingga tahap tertentu, barulah ia bertukar ke mod ‘Hybrid Auto’. Dalam mod ini, kuasa V8 dan motor elektrik berjalan serentak. Porsche berkata Turbo S E-Hybrid ini mempunyai anggaran penggunaan bahan api yang diiktiraf NEDC iaitu sekitar 2.9L/100 km.

Bagi keupayaan prestasinya, model baharu Panamera ini mampu meledakkan kuasa yang cukup menguna. Malah ia turut didatangkan dengan tiga-kebuk suspensi udara termasuk Porsche Active Suspension Management (PASM), membantu aliran penyaman udara apabila bateri dicas, selain turut ditampilkan dengan balutan kulit upholstery, tempat duduk dengan fungsi urut dan banyak lagi.

Elemen standard yang turut didatangkan termasuklah Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) bersama Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), Power Steering Plus dan rim aloi 21-inci dengan 911 Turbo Design. Sementara versi Ececutive pula turut dilengkapi dengan stereng gandar belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required